Een recente studie toont een positief verband aan tussen lichaamsbeweging en betere hersenwerking doorheen de dag.

Er zijn meerdere redenen om al vroeg in de ochtend je loopschoenen aan te trekken. Maar onderzoek, gepubliceerd in The British Journal of Sports Medicine, geeft je er nu nog eentje extra. Die ochtendtraining bevordert namelijk ook de hersenactiviteit doorheen de verdere dag. Zelfs wanneer je nadien nog enkele uren achter je bureau moet zitten om te werken of te studeren. 

De wetenschappers van het zogenaamde 'Brain Breaks'-onderzoek bestudeerden hoe de timing van lichaamsbeweging cognitieve functies beïnvloedt. Daarbij verdeelden ze 65 volwassenen (55- tot 80-jarigen) in drie groepen:

- Een groep die de hele werkdag (8 uur) niet bewoog.
- Een groep die het eerste uur van de werkdag stilzat, 30 minuten sportte en nadien gedurende 6,5 opnieuw het werk hervatte.
- Een groep die het eerste uur van de werkdag stilzat, 30 minuten sportte en gedurende de rest van de werkdag om het halfuur rechtstond en 3 minuten ging wandelen. 

Om de invloed van lichaamsbeweging op de hersenwerking te onderzoeken, moesten de proefpersonen een reeks cognitieve testen afleggen en werd hun 'BDNF' (Brain-Derived Neurotrophic Factor), een stof in de hersenen, gemeten. Die stof is onder meer belangrijk voor de bescherming en aanmaak van hersencellen. 

Wat bleek? Zelfs een korte sportsessie in de ochtend bracht al heel wat voordelen met zich mee. Iedere deelnemer die 's ochtends bewoog, scoorde namelijk beter op cognitieve testen dan de proefpersonen die 's ochtends niet sportten. Zo verbeterden executieve functies, zoals beslissingen nemen, organiseren en prioriteiten stellen. Ook de niveaus BDNF stegen en bleven hoog gedurende de dag bij de tweede en derde groep, terwijl de niveaus van BDNF zelfs daalden bij de groep 'zitters'. De groep die wandelpauzes hield doorheen de dag scoorde bovendien beter dan de twee andere groepen op verschillende geheugentesten

"Deze studie toont aan hoe een kleine wijziging in je dagelijkse routine je cognitieve gezondheid al kan bevorderen", aldus auteur van de studie Michael Wheeler.