De warmte, een zware trainingssessie, lang rechtop staan of net te lang stilzitten, ... Al deze zaken kunnen aanleiding geven tot zware benen. Deze 4 remedies verlichten de pijn en stijfheid.


1. Ijsbad 

Een ijsbad voor je benen kan wonderen doen: de koude vermindert opgezette benen door de microscheurtjes in je spieren te herstellen en de bloedsomloop te stimuleren: door de koude trekken je bloedvaten samen, waardoor mogelijke ontstekingen en zwellingen afnemen. 

2. Massage 

Een massage is niet enkel nuttig na een loopwedstrijd. Door je benen te (laten) masseren, stimuleer je de bloedsomloop, waarbij er meer bloed naar je spieren stroomt en afvalstoffen efficiënt afgevoerd worden. 

3. RICE 

Een van de bekendste behandelingen voor vermoeide benen is 'RICE'. Een Engelse afkorting die staat voor:
- Rest: neem op tijd rust. We begrijpen dat je die training wil afwerken, maar overbelastingsblessures liggen op de loer. Het kan geen kwaad om je training - zeker in warme en vochtige omstandigheden uit te stellen. 
- Ice: schrikt dat ijsbad je af? Je kan ook gewoon ijs over je benen wrijven om een geljikaardig effect te bekomen. 
- Compression: steunkousen zorgen voor een betere bloedcirculatie.
- Elevation: ook je benen omhoog leggen bevordert de bloedsomloop en het transport van afvalstoffen.

4. Stretch 

Toch je loopschoenen aangetrokken? Neem de tijd om na je training een paar minuutjes te stretchen. Stretching is belangrijk om blessures te vermijden, krampen te voorkomen en je herstel te bevorderen.
Je kan ook simpele oefeningen uitvoeren om stijfheid tegen te gaan. Zo kan je je voet al zittend over een tennisbal rollen of je enkel met de wijzers van de klok meebewegen alsof je een cirkel op de vloer tekent. Die simpele oefeningen bevorderen je bloeddoorstroming al na één minuutje.