Na regen komt zonneschijn: dat weten we allemaal... Dan moeten we er natuurlijk af en toe een fikse regenbui en dito regenloopje bij nemen. Enkele tips om lopen in de regen aangenamer te maken!

Regen mag geen reden zijn om lekker buiten te gaan trainen. Lopen in de regen heeft ook zo z'n charmes en voordelen. Zo krijgen je spieren niet enkel meer zuurstof dankzij de betere luchtkwaliteit, maar train je ook meteen je uithoudingsvermogen. Je leert omgaan met minder prettige weersomstandigheden, en daar word je sterker van in je hoofd. Geen enkele reden dus om je training in de regen uit te stellen, en al zeker niet met deze tips erbij:

1. Draag een looppetje
Misschien draag je nooit een pet tijdens het lopen en ben je niet meteen gewonnen voor het idee om dit te doen. Maar een petje biedt wel degelijk voordelen bij regenweer. Zo houdt een looppet (met een klepje) je gezicht droog en voorkomt het dat je voortdurend met je ogen knippert. In de zomermaanden voorzie je best een petje gemaakt van luchtig materiaal met voldoende ventilatie, zodat je je geen ongeluk zweet.

2. Kleed je in laagjes
Wanneer het, behalve die regen, ook nog niet zo warm is (we wonen nu eenmaal in België), trek je best verschillende laagjes aan om je lichaam warm te houden tijdens het lopen. De belangrijkste laag bevindt zich het dichtst bij je lichaam, dus zorg ervoor dat die zeker uit degelijk materiaal gemaakt is. Kies voor een stof die vocht (zweet) absorbeert van je huid (zeker geen katoen). Als buitenste laag kies je voor een wind- en waterbestendig jasje. Nu de zomer er (stilaan) aankomt, is het goed om te investeren in een lichtgewicht jasje zodat je het niet té warm hebt. Let op: draag niet té veel laagjes! Als het regent, voelt het meteen heel kouder aan. Veel lopers maken dan de fout om meteen te veel kleren aan te trekken. Gevolg: na de eerste kilometers hebben ze het te warm, zelfs bij regenweer. Extra lagen helpen namelijk tegen de koude, niet om het lichaam droog te houden. Integendeel, hoe meer kleren je draagt, hoe meer vocht (en kilo's) je meesleurt. Stem je kleding dus af op de temperatuur.

3. Zorg dat je gezien wordt
Kies bij een regenloop voor een vochtbestendig jasje of een vestje in een lichte kleur met reflecterende eigenschappen. Regen betekent vaak ook een verminderde zichtbaarheid voor autobestuurders dus draag voor iets fluorescerends, ook op klaarlichte dag.

4. Vermijd schuurplekken
Schuurplekken kunnen bij eender welk weer ontstaan maar ze komen vaker voor in vochtige omstandigheden. Of dat nu door te zweten of door de regen is: een van de belangrijkste voorzorgsmaatregelen die je kan nemen, is wrijving tussen je huid en je kleding voorkomen. Vaseline smeren op plekken die gevoelig zijn voor wrijving (voeten, BH-lijn, tepels bij de mannen, taille,...) is de meest voor de hand liggende oplossing.

5. Trek natte kleding meteen uit na de regen
Zit je regenloop erop? Well done! Voor je jezelf trakteert op een welverdiende herstelsnack of de zetel opzoekt, trek je best eerst je natte kleding uit. Je lichaam en spieren koelen anders te snel af. Zorg ook dat je schoenen goed laat drogen (gebruik deze tips).