Hoe snel je herstelt van een stevige training hangt af van je stressniveau.

Recuperatie is cruciaal om goed te presteren, maar dat hoeven we je niet meer te vertellen. Hoe sneller die spierpijn wegtrekt, hoe sneller je opnieuw je trainingen kan hervatten. Waarmee we echter geen rekening houden in ons herstelproces is de invloed van ons stressniveau... . En dat zou wel moeten. 

Er zijn zowel op mentaal vlak (een drukke periode op het werk) als op fysiek vlak (een gebrek aan slaap) verschillende triggers die stress kunnen veroorzaken. Naast een gebrek aan slaap, kan lichamelijke stress ook veroorzaakt worden door te weinig beweging... of net te veel. 

Dan maar niet lopen? 

Fysieke activiteiten hebben een dubbel effect op je stressniveau. Enerzijds, neemt stress grotendeels af (er is niets beter dan een stevige loopsessie om je gedachten te verzetten). Anderzijds, is er het risico dat die training je stressniveau net nog meer de hoogte injaagt. Zelfs al voel je je fysiek in orde, een intensieve training is misschien niet de beste optie tijdens een stressvolle periode. Je lichaam staat al onder heel wat stress (korte nachten, hectische dagen,...), waardoor die extra belasting door je training nog meer spanning veroorzaakt. Met andere woorden: wie al heel wat kopzorgen heeft, doet er niet altijd goed aan om die zware intervaltraining af te werken. 

Voor alle duidelijkheid: lopen op een stressy dag kan zeker. Er zijn voldoende wetenschappelijke studies die het positieve effect van sporten op je stressniveau aantonen. Actieve herstelsessies of trainingen aan matige intensiteit zijn zeker efficiënt in het verlagen van stress. Een intervaltraining daarentegen sla je in drukke periodes best eens een keertje over. 

Conclusie: wil je graag je prestaties verbeteren? Zorg dan voor een goede balans tussen je vele loopuurtjes en je herstel. En weet dat het helemaal niet erg is als dat herstel eens wat langer duurt.