Pak het barbecueseizoen slim aan, zodat je kan genieten van al dat lekkers - zonder dat je loopprestaties of gezonde levensstijl eronder lijden.

Kies voor mager vlees of vis
BBQ draait uiteraard in hoofdzaak om vlees. Vlees barbecueën is op zich geen ongezonde bereidingswijze omdat je geen vetstof gebruikt. Geef de voorkeur aan mager vlees, bv. kip, kalkoen, rundsvlees, of varkensgebraad. Vermijd worst, spek, hamburgers en ander vet vlees. Let ook op met gemarineerd vlees want marinades bevatten veel suiker en vet. Je maakt ze beter zelf! Vis is een prima optie in plaats van vlees, bv. bv. scampi's, gamba's of een vispapillot.

Overeet je niet
Zoals bij alles in het leven geldt bij een BBQ: wees matig. Eet niet meer vlees (of vis) dan op andere dagen, hoe verleidelijk het ook is. Als je uitgenodigd bent om ergens te gaan BBQ'en, kan het vaak lang duren tegen dat het eten op tafel komt. Om te vermijden dat je je niet overeet tijdens het aperitief, is het goed om voor je vertrekt al iets kleins te eten, bv. een yoghurtje, wat noten of een stuk fruit. Zo kan je makkelijker weerstaan aan de lokroep der aperitiefhapjes en lookbroodjes!

BBQ = groentefestijn
Laat groenten de hoofdrol spelen op de BBQ in plaats van vlees. Zorg dat je bord altijd voor de helft gevuld is met groentjes, in alle kleuren van de regenboog! Want eten doe je uiteindelijk ook voor een stuk met je ogen... Je kan creatief aan de slag gaan met veggies, bv. gegrilde groenten, groentespiesjes, groentepakketjes, groentesalade,... Combineer dit gerust met wat fruit, dat kan ook perfect op de barbecue. Ananas op de rooster is een echte topper!

Let op voor sausjes
Mayonaise is vettig en ketchup is een suikerbom. Als je dan toch kiest voor een saus uit de supermarkt, ga dan voor een rode variant. Maar het is beter om je sauzen en dips zelf te maken. Hieronder vind je een recept voor slanke tzatziki.

Wat heb je nodig:
* 100 ml magere yoghurt
* 1 el citroensap
* 1 teentje knoflook
* Een halve komkommer
* Snuifje peper
* 1 theelepel olijfolie

Zo maak je het:
* Doe de yoghurt in een kom. Voeg het citroensap toe.
* Pers het teentje knoflook uit en roer het goed door het mengsel.
* Voeg de peper en de olijfolie toe, en eventueel nog wat zout naar smaak.
* Rasp de komkommer in 'linten' en meng ze door het yoghurtmengsel. Klaar!