Er wordt vaak gezegd dat in de sport het verschil mentaal wordt gemaakt. Door naast je lichaam ook je brein te trainen, kan je je loopprestaties een boost geven.

Om goed te sporten moet je uiteraard beschikken over een stevige conditie (uithouding, kracht, snelheid, techniek, lenigheid). Mentale kracht is minstens even belangrijk. Zo sta je steviger in je schoenen en sport je met meer focus en minder zenuwen.


Geen taboe meer 
De laatste tijd is er een toegenomen interesse in mentale training. Coaching en therapie zijn geen taboe meer en mensen zoeken naar manieren om steeds beter te worden in hun sport. Dat kan onder andere door voeding, en ook door mentale training.Getuigenissen van bekende atleten zoals Kobe Bryant, Novak Djokovic en Serena Williams en de belangstelling in de media spelen ook een grote rol in de 'populariteit' van mentale training.

Interessant voor duurlopers 
Mentale training is geschikt voor sporters van alle niveaus, niet alleen topsporters. Meestal zijn het mensen die een duursport doen zoals lopen, fietsen of triatlon. Daarvoor moet je niet alleen een groot fysiek, maar ook mentaal uithoudingsvermogen hebben. De mentale vaardigheden die je leert, komen trouwens ook goed van pas in andere levensdomeinen, bijvoorbeeld thuis of op je werk.

Problemen oplossen
Het is een misvatting dat mental coaches er enkel zijn om problemen op te lossen, al komen de meeste lopers er wel terecht met een specifieke vraag. Bijvoorbeeld hoe ze mentaal moeten omgaan met een blessure, waardoor ze tijdelijk niet meer kunnen sporten en hun doel niet zullen halen. Een ander typisch probleem is de impact van stress op de prestaties door een te drukke combinatie werk-gezin-training.

Wil je meer te weten komen over mentale training en welke oefeningen je precies kan doen om mentaal sterker te worden? Je leest het in ons meinummer, ofwel digitaal via deze weg.