Volgens Britse onderzoekers begin je de dag het best niet meteen met een loopje. Je prestatie gaat pas vanaf de middag in stijgende lijn. Ochtendmensen presteren daarom het best rond het middaguur, terwijl avondmensen net voor 20 uur pieken.

Onderzoekers van The University of Birmingham lieten twintig professionele atleten zes keer een fitheidstest tussen 7u en 22u afleggen. Ze lieten hen ook een vragenlijst invullen over hun slaappatroon, waaruit bleek of ze ochtendmensen, avondmensen of geen van beiden waren. Uit het onderzoek blijkt dat vroege vogels het best presteren rond het middaguur, dat nachtbrakers net voor 20u pieken en dat sporters die tot geen van beide groepen behoren rond 16u top zijn. Timing bleek vooral belangrijk voor de avondmensen, die 26% slechter presteerden als ze moesten sporten in het begin van de dag. Maar ook vroege vogels piekten 's morgens niet, hoewel ze toen al schijnbaar klaarwakker waren.

Biologische klok

Het resultaat van dit onderzoek lijkt dus het perfecte excuus om 's morgens nog even te blijven liggen en later op de dag te gaan lopen. Je wekker om 6u zetten voor een ochtendloopje heeft weinig nut: of je nu een vroege vogel of een langslaper bent, je prestatie piekt pas tegen het middaguur. Volgens onderzoeker Roland Brandstaetter kijken we beter naar onze biologische klok dan naar die tegen de muur. "Vrijwel elke cel in je lichaam heeft een klok. Deze klokken controleren de volledige werking van je lichaam en dat gebeurt allemaal op dag/nachtbasis", zegt hij in The Daily Mail.

Maar hoe weet je nu of je een ochtend- of avondmens bent? Volgens Brandstaetter hangt dat af van hoelang het 's morgens duurt tot je je volledig wakker voelt. Vroege vogels zijn alert binnen het halfuur, terwijl een nachtbraker er misschien vijf of zes uur over doet, voor hij zich niet meer slaperig voelt.

Trainingstype

Coach Paul Van Den Bosch van Energy Lab sluit zich grotendeels aan bij het Britse onderzoek. Maar hij benadrukt wel dat je je tijdstip van training het best afstemt op het trainingstype dat je wilt afwerken. "Wil je aan je basis werken, dan kies je het best voor een lange duurloop. Hiervoor is de ochtend of voormiddag het beste moment, omdat je in die periode nog niet aan je piek zit. Wil je werken aan je snelheid en explosiviteit? Dan kies je beter voor een latere training", stelt Van Den Bosch.

Volgens de coach hou je in het weekend het best je weekritme aan: "Natuurlijk kan het geen kwaad om in het weekend enkele uurtjes langer te slapen, maar probeer zeker niet tot aan de middag in bed te blijven liggen. Je bioritme raakt daarvan in de war. Probeer van je slaap een vast ritueel te maken. Als je naar een bepaalde wedstrijd in het weekend piekt, las je je looptrainingen in de weken ervoor het best op het zelfde tijdstip in."

Dit artikel verscheen in een van de vorige edities van running.be magazine. De inhoud van het huidige magazine vind je hier.