Als loper heb je er alle baat bij om voldoende te slapen. Een goede slaapkwaliteit zorgt dat je beter kan lopen en makkelijker herstelt na een loopsessie.

Minder 'goestingskes'
Slaaptekort doet heel wat met je... Je wordt er niet alleen humeurig van, het verstoort je hele hormoonhuishouding. In het bijzonder de hormonen die je hongergevoel reguleren. Wie niet genoeg slaapt, heeft daardoor de behoefte om meer te eten. En dan het liefst vettig, suikerrijk voedsel in plaats van gezonde en evenwichtige kost. Dat is uiteraard niet goed voor je gewicht en je conditie. Als je lekker uitgeslapen bent, heb je minder last van dergelijke 'goestingskes'. Door te weinig te slapen gaat ook je stofwisseling trager werken, waardoor je lichaam minder in staat is om koolhydraten op te slaan. Dit is nadelig voor duursporters zoals lopers. Want zo hebben zij minder reserves tijdens het lopen. 

Goede slaapkwaliteit
Naast voldoende slapen, is het belangrijk dat je slaapkwaliteit in orde is. Iemand kan vele uren slapen maar als de kwaliteit van zijn/haar slaap niet goed is, zal hij/zij zich toch niet uitgeslapen voelen. Je moet diep en rustig slapen om te kunnen genieten van de voordelen van slaap. De reden hiervoor is dat je tijdens je diepe slaap groeihormonen aanmaakt. Die helpen je spieren om te herstellen na een inspanning en vormen vetten om tot noodzakelijke brandstof. Essentieel voor hardlopers dus, die groeihormonen. Slapen is in feite de simpelste manier om te herstellen en beter te kunnen presteren! Soms kan het leven toch eenvoudig zijn hé...

Enkele tips voor een goeie nachtrust
* Alcohol zorgt ervoor dat je slecht slaapt. Ga er dus verstandig mee om.
* Beperk het aantal kopjes koffie dat je drinkt op een dag. Drink best geen koffie meer vanaf de late namiddag.
* Zorg dat je je laatste (hoofd)maaltijd eet ten minste drie uur voordat je naar bed gaat. Zware maaltijden belasten je spijsvertering, waardoor je slechter slaapt.
* Beperk het gebruik van je smartphone op het einde van de dag. Dit geldt ook voor tablets of andere beeldschermen. Gun je ogen en je hoofd wat rust voor je gaat slapen, bijvoorbeeld door een boek te lezen (misschien over lopen?).
* Maak je niet te veel zorgen en probeer niet te piekeren. Stress is nefast voor je slaapkwaliteit. Don't worry, be happy!
* Zorg voor een goede slaapomgeving: slaap enkel in je slaapkamer in een degelijk bed met een dito matras en hoofdkussen.