Dat gezond eten belangrijk is voor goede sportprestaties, weten we allemaal. Er zijn heel wat voedingsmiddelen die een supergezonde reputatie hebben maar het helaas niet zijn of slechts in beperkte mate. Vijf 'gezonde bedriegers' op een rijtje!

1. Energie- en granenrepen
Energy bars claimen een hoog eiwitgehalte en voedingsstoffen zoals calcium, ijzer, kalium en foliumzuur. Maar de meeste repen - al lijken ze klein - bevatten minstens 500 calorieën, wat overeenkomt met een stevige lunch. Dat is meer dan een chocoladereep! Als je zin hebt in een power snack, kies dan een reep die weinig suikers en veel goede vetten bevat. Of maak je eigen energiereep, zo ben je zeker dat er geen andere toevoegingen aan te pas komen. Check enkele recepten in de links hieronder!

2. Suikervrije frisdrank
Het klopt dat light frisdrank niet dik maakt en in sé niet 'ongezond' is. De suikers zijn vervangen door caloriearme zoetstoffen waardoor je lichaam 'gefopt' wordt. In tegenstelling tot bij 'echte' suiker, maakt het lichaam geen insuline aan om de zoetstof te verwerken. Hierdoor voel je je niet verzadigd en blijf je verlangen naar zoet. In dit opzicht is het beter om een glas 'normale' frisdrank te drinken in plaats van tientallen light drankjes naar binnen te werken. Maar de gezondste keuze blijft water. Check zeker eens onze tips om meer water te drinken.

3. Light producten
Behalve light frisdrank horen alle light producten thuis in dit overzicht. 'Light' betekent een verlaagd vetgehalte. Velen vergeten dat vet vervangen wordt door suikers, zouten en/of smaakversterkers om het product even lekker te maken. Vet op zich is niet slecht: je lichaam heeft goede vetten nodig. Als je te weinig vet eet, compenseer je dat onbewust door meer koolhydraten te eten waardoor je bijkomt. Vetarm is dus niet altijd gezond.

4. Muesli en granola
Veel mensen eten granola of muesli als ontbijt, al dan niet in combinatie met yoghurt en fruit. Dit wordt gepromoot als een gezond ontbijt en lijkt daarom een prima keuze. Toch bevatten deze producten veel calorieën, vetten en toegevoegde suiker. Gelukkig is het makkelijk om zelf granola te maken, bijvoorbeeld met dit recept van onze redactrice.

5. Voorverpakte salades
Velen kopen als lunch een voorverpakte salade in de supermarkt. Ook al bevatten salades massa's groentjes, veel voedingsstoffen zitten er niet in. Doordat ze niet vers zijn, gaan veel vitamines verloren. Bovendien worden er bewaarmiddelen gebruikt en de dressings die erbij verkocht worden zitten vol zout en suikers. De beste optie is om zelf een salade te bereiden. Het vergt wat tijd maar het is gezonder én je bespaart er geld mee! Probeer bijvoorbeeld eens deze lekkere salade na het sporten.