Fartlektraining is een leuke, afwisselende manier van trainen die je veel voordelen biedt als loper.

Fartlek is het Zweedse woord voor "snelheidsspel" of "vaartspel". Deze vorm van training werd in 1937 ontdekt door de Zweed Gösta Holmér. In tegenstelling tot tempo- en intervaltrainingen is fartlek vrij en ongestructureerd. Je loopsnelheid wisselt voortdurend van gematigd naar snel naar rustig. Na je opwarming kan je met je snelheid spelen door steeds korte stukjes te versnellen (bv. tot die boom, tot dat huis, een helling snel naar boven lopen,...) om daarna weer wat rustiger te lopen tot je hersteld bent en klaar bent voor een nieuwe versnelling. Het doel van fartlek is om vrij te lopen met een hogere intensiteit dan een duurloop. Het kan leuk zijn om dit in groep te doen.

Fartlektraining heeft vijf grote voordelen:

1. Het zorgt voor afwisseling in je runs. Het is eens wat anders dan je vaste looptoertje tijdens die lange duurloop. Doordat je speelt met je tempo, vliegt de tijd voorbij!

2. Je kunt eindeloos variëren met fartlek. De enige regel is dat je snelle tempo's afwisselt met langzame. Maar voor de rest zijn er geen regels! Je kan vooraf een schema opstellen maar je kan het evengoed "à l'improviste" doen, afgaand op hetgeen je tegenkomt onderweg. Dat is wellicht nog het leukste van al!

3. Een korte fartlektraining is ook al effectief doordat je tijdens je versnellingen telkens je hartslag wat de hoogte injaagt. Dus als je niet veel tijd hebt om te gaan lopen, ga dan lekker fartlekken. Het is efficiënt en het geeft je een voldaan gevoel!

4. Fartlek is ideaal om op te bouwen naar een langere afstand. Het maakt niet uit of je traint voor 5 km, 10 km of een (halve) marathon. Met fartlek hak je je lange duurloop in kleinere stukken, waardoor je spieren beter aan de belasting kunnen wennen. Ook mentaal kan het een opstekertje zijn dat je tussen de snelle stukken altijd even op adem kan komen.

5. Je wordt er sneller door. Fartlek haalt je uit je "comfort zone". Op den duur zal je de snellere tempo's steeds langer volhouden.

Wat denk je... Fartlek eens proberen? Zie het vooral als een spel, een training waar je plezier in moet hebben. Zo zal je optimaal kunnen genieten van alle voordelen!