Het klinkt misschien vreemd maar als je af en toe achteruit loopt, kan je je sportieve prestaties een boost geven. Je krijgt er namelijk sterkere onderbeenspieren van, wat zorgt voor een grotere wendbaarheid tijdens je runs én minder kans op blessures.

Wetenschappelijk onderzoek
Achteruit lopen komt in veel sporten voor. Topvoetballers, bijvoorbeeld, lopen tijdens een match 2 keer zoveel achteruit dan vooruit. Een groep onderzoekers hebben het fenomeen van achteruit lopen bestudeerd. Ze ontdekten dat sporters hun spieren op een andere manier gebruiken wanneer ze achteruit lopen. Er is meer spierweefsel actief dan bij vooruit lopen, wat ervoor zorgt dat achteruit lopen meer energie kost. Daarnaast worden de knieën minder belast.

In de praktijk
Natuurlijk wil dat niet zeggen dat je binnenkort al je trainingen of wedstrijden achteruit moet lopen. Dat zou niet bepaald veilig zijn en je collega-lopers zouden dit wellicht niet zo plezant vinden... Hoe kan je achteruit lopen dan wél toepassen in de praktijk? Als je meerdere keren per week achteruit loopt tijdens je training (bv. enkele minuten aan 6 km/uur), kan je tot 10% meer kracht krijgen in je hamstrings. Het zou er volgens het onderzoek ook voor zorgen dat je na enkele weken wendbaarder wordt en makkelijker kan draaien en keren (tot 10%). De onderzoekers concluderen ook dat achteruit hardlopen je minder vatbaar maakt voor blessures, al hebben ze hier momenteel nog geen exacte cijfers over.

Keep it safe!
Als je veilig achteruit wil hardlopen, doe je dit natuurlijk best op de loopband. Als je in groep loopt, kan je het wel doen in de buitenlucht, bijvoorbeeld op een voetbalveld. Zorg er dan voor dat er een trainer is die een oogje in het zeil houdt zodat er geen ongelukken gebeuren!