Nek- of schouderpijn? Dat kan te maken hebben met je loophouding. We zetten 3 mogelijke oorzaken op een rij.

Allereerst: wie al geruime tijd (hardnekkige) nek- of schouderpijn heeft, raden wij uiteraard aan om een specialist te raadplegen. Want er zijn verschillende factoren die nek- of schouderpijn kunnen veroorzaken. Maar in het beste geval verdwijnt die pijn als sneeuw voor de zon als je je looptechniek een beetje aanpast ...

1. Gebalde vuisten. Daarop wezen we al meermaals, maar het gebeurt voor je er erg in hebt. Wie met gebalde vuisten loopt, creëert een spanning die via je arm tot bij de trapeziusspier (grote, driehoekige spier aan de bovenrug) komt. Dat kan schouder- of nekpijn tot gevolg hebben. Een trucje om hier komaf mee te maken: plooi je handen lichtjes naar binnen en beeld je in dat je een chipje tussen je duim en wijsvinger houdt. Hoe minder moeite je moet doen om je spieren op te spannen, hoe meer energie je overhoudt om vooruit te komen. Op den duur wordt dat een gewoonte.

2. Naar de grond kijken. Je moet weten of er obstakels op je looproute liggen, maar kijk niet te veel naar de grond. Als je constant naar beneden kijkt, heeft dat een invloed op je nek, wat dan weer pijnlijke gevolgen voor je schouders kan veroorzaken. Besteed dus ook aandacht aan de positie van je hoofd en probeer voor je uit te kijken. En trek dat gerust door naar het dagelijkse leven. Want denk maar eens na hoe vaak je per dag naar beneden kijkt: naar computerscherm kijken, berichtjes bekijken en typen op je smartphone, ... Je trapeziusspier regelmatig stretchen - check YouTube - kan ook helpen.  

3. Opgetrokken schouders & armen voor je lichaam uitzwaaien. Ook deze houdingen kunnen zorgen voor spanning in schouders en nek en doe je dus beter niet.