Een açaí bowl is een heerlijke, supergezonde bowl die je vaak tegenkomt in hippe ontbijt- en lunchgelegenheden. Je kan het ook makkelijk thuis maken. Ideaal voor lopers!

De açaíbes (je spreekt dit uit als 'assa-ie') is het basisingrediënt van dit recept. Het is een ca. 2,5 cm donkerblauwe/paarse vrucht die groeit in het Amazonegebied van Zuid-Amerika (Brazilië, Suriname en Peru). Het vruchtje groeit aan de açaípalm en het is supergezond! Açaíbessen zijn bijzonder rijk aan antioxidanten en stimuleren het immuunsysteem op een natuurlijke manier. Hun bijzondere smaak doet denken aan bosbes, noten en chocolade. Kan niet slecht zijn hé!

Wat heb je nodig (1 à 2 porties)?
* 2 bevroren bananen
* 200 g bevroren açaípoeder (dit kan je kopen in de biowinkel en tegenwoordig ook in veel supermarkten)
* 300 ml kokos-, haver- of amandelmelk (of een andere plantaardige melkvariëteit)
* 3 medjool dadels
* 6 handjes cruesli/granola (bij voorkeur zelfgemaakt en zonder toegevoegde suiker)
* 2 handjes blauwe bessen
* 2 el kokosrasp

Bereiding
* Doe de banaan, het açaípoeder, de plantaardige melk en de ontpitte dadels in de blender en mix tot een dik en romig geheel. Zorg dat je een blender gebruikt die krachtig genoeg is.
* Als het te dik is, kan je er nog een scheutje melk bij doen.
* Schenk het geheel in een kom en doe de toppings erover heen. Smakelijk!