Mei, juni en juli zijn de maanden waarin statistisch gezien de meeste tekenbeten waargenomen worden. Lopers ontsnappen er niet aan. Hier lees je hoe je tekenbeten kan voorkomen en genezen.

Teken zijn kleine beestjes die wat weghebben van een spin. Ze leven vooral in bomen en struiken. Ze zijn niet groter dan enkele millimeters en leven van bloed dat ze opzuigen bij dieren of mensen.
 
Dit gebeurt niet zonder enig gevaar. Een op de tien teken is besmet met de Borrelia-bacterie. Die bacterie komt voor in het bloed van kleine knaagdieren. Als deze bacterie in het menselijke lichaam terechtkomt, kan die de ziekte van Lyme veroorzaken. De besmetting vindt pas een tijdje na de vasthechting plaats. Daarom is het het belangrijk dat de teek verwijderd wordt voordat het speeksel van het beestje in je bloedbanen terechtkomt.
 
Rode cirkel
 
De teek nestelt zich het liefst aan vochtige, warme en zachte plaatsen op het lichaam. Hiervoor moet het een tijdje rondkruipen voor het een plaatsje gevonden heeft. Dan bijt het zich vast in je huid om zo bloed te zuigen. Dit duurt tussen de 24 en 78 uur. Daarna worden de bacteriën overgedragen. Heb je de teek binnen de 24 uur verwijderd, is er weinig reden tot paniek. Een veelvoorkomend signaal dat je de ziekte van Lyme opgelopen hebt, is een ronde rode cirkel rond de beet. Het beste wat je kan doen, is meteen naar de huisarts gaan als je zo'n plek opmerkt.
 
Maar hoe voorkom je nu zoiets? Vermijd in deze periode zo veel mogelijk dicht struikgewas. Sta niet te lang stil in het bos, ook niet tijdens een plaspauze. Je draagt best lange mouwen en een lange broek. Je kan ook je huid insmeren met een product dat DEET bevat, een middel dat ook tegen muggen gebruikt wordt. Controleer zeker na het lopen heel je lichaam, voornamelijk warme, vochtige plaatsen.
 
Tekentang
 
Als je toch gebeten bent door een teek, koop je best een tekentang. Probeer het niet te verwijderen met je duim en wijsvinger, aangezien de kans bestaat dat het beestje geplet wordt en zijn speeksel vrijgeeft. Gebruik geen jodium of alcohol om dezelfde reden. Noteer de dag van je looptraining in je agenda en houd de beet extra goed in het oog, voor het geval er toch iets misgegaan zou zijn.