In loperskringen wordt er vaak over pronatie gepraat. Weet je niet wat dat precies is? Lees dan zeker verder, want het is belangrijk dat je weet welk pronatietype jij hebt.

Pronatie is de manier waarop je je voet naar binnen draait tijdens het lopen. Het maakt deel uit van de natuurlijke beweging die zorgt dat het onderbeen de schokken opvangt. Het is belangrijk om te weten welke pronatie bij jou past omdat je op die manier de juiste loopschoen kan kiezen en vervelende blessures/kwaaltjes vermijdt.

Er zijn 3 pronatietypes:

1. Neutraal
Lopers met een neutrale pronatie landen op het midden of de buitenkant van de hiel en zetten af met het midden van de voorvoet. Hun schoenzolen verslijten in een S-vorm. Deze lopers zijn 'gezegend' met een evenwichtige balans tussen demping en ondersteuning.

2. Onderpronatie
Dit type pronatie komt het minst voor. De buitenkant van de hiel komt in een grotere hoek op de grond neer, waardoor dat deel zwaar belast wordt. Vaak krijgen deze lopers het advies om loopschoenen met extra demping te kiezen.

3. Overpronatie
De voet raakt de grond eerst met de buitenkant van de hiel om vervolgens naar binnen te kantelen voor de afzetfase. Gevolg: een hogere belasting voor de binnenkant van je enkels. Deze groep lopers is vaak gevoeliger voor blessures. De schoenzolen van een overpronator herken je vooral aan de slijtage aan de grote teen en de binnenkant van de hiel. Dit type loper kan gebaat zijn bij een antipronatieschoen die extra steun en stabiliteit biedt, al is het verstandig om je bij die keuze te laten begeleiden door een expert ter zake. Misschien is die wel van mening dat sportzooltjes op maat een beter alternatief zijn voor jou.

Weet je nog steeds niet tot welk pronatietype je behoort? In een loopspeciaalzaak kan je een korte test laten doen. Zo'n test neemt niet veel tijd in beslag en je kan er een hoop blessureleed mee besparen. Better safe than sorry!