Lopen is superleuk maar als je met hooikoorts kampt en de pollen in het rond vliegen, is het toch net iets minder aangenaam. Wij geven je 6 tips om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.

Hooikoorts is een allergie die veroorzaakt wordt door stuifmeelpollen die zich in de lucht verspreiden. In ons land duurt het hooikoortsseizoen van februari tot en met augustus en viert het hoogtij op warme, droge en winderige dagen. Meestal is er een piek in de maanden mei en juni. Nu dus!

De symptomen van hooikoorts lijken op die van een verkoudheid: tranende en jeukende ogen, niesbuien, verlies van smaak- en reukzin... Helaas kan je ze niet volledig uit je leven bannen. Tijdens het lopen is dit natuurlijk ook niet zo plezant. Daarom geven we enkele tips om er zo goed mogelijk mee om te gaan, zodat je toch kan genieten van je runs:

1. Draag op warme, droge, winderige dagen een zonnebril. Zo vermijd je dat de pollen rechtstreeks in je ogen vliegen. Idealiter loop je niet op deze dagen. Wacht indien mogelijk op een regenbui. Regen maakt de lucht schoon, dus ga meteen na de regen lekker hardlopen!
2. Spoel regelmatig je neus met een aangepast neusspoelmiddel. Je vermindert op die manier het contact tussen de pollen en het neusslijmvlies. Vraag raad aan je arts of apotheker over welk spoelmiddel je best gebruikt.
3. Als je op vakantie gaat, kies dan voor een periode buiten het bloeiseizoen of voor een bestemming aan zee of in de bergen. Daar hangen minder pollen in de lucht.
4. Weet waar je allergisch op reageert. Vermijd parken en bossen als je overgevoelig bent voor boompollen. Laat weilanden links liggen als je tranende ogen krijgt van graspollen.
5. Wees voorbereid en check regelmatig de info over de pollenconcentratie of hoeveelheid stuifmeelkorrels in de lucht.
6. Was je loopkleding na elke training. Als je kleren vochtig zijn (bijvoorbeeld door te zweten) blijft stuifmeel er extra makkelijk op zitten. Was zeker je haar tijdens het douchen. Pollen blijven namelijk zeer graag in haren zitten.