Met de start van het WK vanavond kunnen we ook op running.be niet om Koning Voetbal heen. Hoeveel kilometer loopt een voetballer eigenlijk gemiddeld in 90 minuten? En is dat meer of minder dan een scheidsrechter?

In vergelijking met de 'sport' lopen, wordt voetbal wel eens beschouwd als een 'spelletje'. Maar wat blijkt: de pure loopwedstrijden buiten beschouwing gelaten, is voetbal een van de sporten die het hoogst scoren qua afstand die de beoefenaars gemiddeld afleggen tijdens een wedstrijd. Een voetballer legt doorgaans 11,2 km af in 90 minuten tijd. Bij hockeyers is dat maar 9 km, maar een wedstrijd duurt daar ook maar 70 minuten. Tennissers en basketbalspelers lopen tijdens een wedstrijd doorgaans 4,8 km, American Football-spelers maar 1,9 km.

'Lopen' is uiteraard een relatief begrip bij voetballers, want er wordt gestapt (25%), gejogd (37%), gelopen (20%), achteruit gelopen (7%) en gespurt (11%). het gemiddelde van 11,2 km per wedstrijd slaat trouwens op middenvelders, aangezien zij betrokken zijn in zowel het verdedigende als aanvallende spel. Sommige centrale middenvelders leggen op anderhalf uur zelfs 13 tot 16 km af. Keepers verplaatsen zich uiteraard het minst (5 km). Aanvallers en verdedigers hebben na 90 minuten gemiddeld 9 à 10 km op de teller staan. Bij aanvallers is het aandeel snelle loopacties (14-21 km/u) en echte sprints (+ 21 km/u) wel hoger dan bij ploegmaats uit andere linies.

VOETBALLER VS SCHEIDSRECHTER

Scheidsrechters moeten het spel en dus ook de bal op de voet volgen om de fases goed te kunnen beoordelen. Lopen, lopen en nog eens lopen is dus de boodschap! Referees leggen dan ook meer kilometers af dan voetballers, gemiddeld 12 km per wedstrijd, maar volgens de US Soccer Federation kan dat zelfs oplopen tot 19 km!

Scheidsrechters kunnen dus maar beter conditioneel in orde zijn. De fysieke proeven om internationaal te mogen fluiten zijn dan ook niet van de poes. Eerst wordt de snelheid getest door 6 keer 40 meter te spurten in maximum 6,2 seconden, met telkens 90 seconden rust tussenin. Na 10 minuten recuperatie wordt de uithouding op de proef gesteld door 20 keer 150 meter te lopen in maximum 30 seconden, met telkens 50 meter wandelen in 35 seconden tussenin. In totaal goed voor een fart-lek van 4 km in 21'30" met een gemiddelde snelheid van meer dan 11 km/u!