Door het stormweer werden dinsdag heel wat joggers uit voorzorg uit het park Rivierenhof in Deurne gezet. Onder hen ook politicus Bart De Wever en acteur Herman 'Markske' Verbruggen.

Heel wat parken en bossen werden dinsdagmiddag uit voorzorg gesloten wegens het aangekondigde stormweer. Toen de domeinwachter van het Rivierenhof in Deurne de bezoekers van het domein verzocht zich naar de uitgang te begeven, kwam hij enkele opvallende joggers tegen. 

Volgens Gazet van Antwerpen zagen eerst N-VA-politicus Bart De Wever, en meteen na hem acteur Herman Verbruggen - beter bekend als Markske Vertongen uit de Eén-serie F.C. De Kampioenen - hun jogging in het Antwerpse groen abrupt onderbroken.

Leuk detail: tijdens de regeringsonderhandelen werd Elio di Rupo meermaals gespot op loopschoenen (zie artikel rechts). Misschien dat beide politici eens samen kunnen gaan joggen?

'ZEG NIET JOGGEN MAAR SPORTIEF WANDELEN'

Bart De Wever werd de voorbije dagen meermaals gespot in trainingspak en op loopschoenen, zo wist de fotograaf van Het Laatste Nieuws op de gevoelige plaat vast te leggen. Daarmee maakt hij zijn goede voornemens blijkbaar meteen waar. 

Volgens zijn woordvoerder jogt de N-VA-voorzitter niet, maar doet hij aan "sportief wandelen". "Een vorm van bewegen die past bij zijn dieet", aldus Jeroen Overmeer.

'Sportief wandelen' is een discipline die misschien niet zo bekend in de oren klinkt, maar ze kan wel al jaren op vele beoefenaars rekenen. Deze intensieve vorm van wandelen wordt steeds populairder.

"Bart De Wever doet er goed aan om niet - zoals zo veel mensen in deze periode na Nieuwjaar - te beginnen fitnessen of lopen omdat ze overgewicht kwijt willen", zegt Jan Eyskens, voorzitter van de Associatie van Preventie- en Bewegingsconsulenten vzw.

"Een mens heeft namelijk twee soorten spiervezels: type 1 dient om traag en rustig te bewegen, type 2 is er voor snelheid en kracht. Als je de eerste soort gebruikt, verbrand je vetten. Bij de tweede soort verbrand je suikers. Om af te vallen, dien je dus type 1 te activeren en dat kan perfect door sportief te wandelen. We hebben het dan over sessies van minstens een halfuur per keer, anders heeft het geen effect. Hoe vaak per week je moet wandelen, hangt van persoon tot persoon af."