Wandelen heeft allang geen suffig imago meer. De populariteit is de jongste jaren enorm toegenomen en veel lopers ontdekken de positieve effecten van wandelen. Maar hoe combineer je wandelen nu met je looptrainingen en hoe haal je daar de meeste voordelen uit? Laat je inspireren door deze diverse en afwisselende wandeltrainingen.

Met rustig wandelen werk je niet rechtstreeks aan je loopconditie, maar wandelen is wél goed voor de algemene mobiliteit en flexibiliteit van je spieren en gewrichten. Door wandelen te implementeren in je loopschema kan je je trainingsvolume vergroten, zonder daarbij je lichaam extra te belasten en het blessurerisico te vergroten. Daarnaast is wandelen een uitstekende actieve hersteltraining.

Meer voordelen? Met wandelen blijft je hartslag vrij laag, wat helpt bij een betere vetverbranding. Extra mooi meegenomen als je als loper graag wat gewicht wil verliezen. Een bijkomend voordeel van deze lage hartslagzone is dat er capillairen (haarvaatjes) in de spieren worden aangemaakt. Die zijn belangrijk voor het transport van zuurstof naar de spieren tijdens inspanning. Als loper heb je dus een groot voordeel als je regelmatig traint in je lage hartslagzone. Aangezien veel lopers het lastig vinden om de lange langzame duurlopen in een lage hartslagzone te lopen, is een wandelwork-out een prima alternatief.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!