Wil je op termijn een snellere tijd neerzetten? Dan moet je misschien beginnen met trager te lopen. Wij lieten ons inspireren door olympisch schaatsfenomeen Nils van der Poel en gingen te rade bij bewegingscoach Aron Verhaeghe over de ins & outs van een goede aerobe basis.

De winter ligt al even achter ons, toch willen we je graag nog even meenemen naar de koudste maanden van het jaar. Naar de Olympische Winterspelen in Peking en Nils van der Poel meer bepaald. Het Zweedse schaatsfenomeen veroverde eerst goud op de 5000 meter langebaan en realiseerde vijf dagen later de dubbelslag met een fabelachtig wereldrecord op de 10.000 meter. De Zweed pitste in één keer maar liefst 9 seconden van de vorige besttijd. BAM! Nou en? Hier komt het: de trainingsmethode die Van der Poel hanteerde om dubbel olympisch goud te veroveren, kan van iedereen een betere loper maken. Nu ja, de theorie dan toch. Het trainingsvolume dat de koele Zweed erop nahield - tot 33 uur fietsen op vijf dagen tijd, Van der Poel respecteerde in het weekend altijd twee dagen rust - is voor lopers niet vol te houden.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!