Diëten beloven vaak veel goeds, maar stellen vaak ook veel teleur. Laat je niet verleiden door de talloze voedingshypes waarmee we om de oren geslagen worden. Om gezond en duurzaam gewicht te verliezen, is een evenwichtig voedingspatroon in combinatie met voldoende beweging jouw onewayticket richting een gezond 2022.

December is de maand bij uitstek waarin we minder gezond eten door alle feesten, vaak in combinatie met minder bewegen doordat het koud en donker is buiten. In januari nemen we dan vol goede moed de draad weer op om snel enkele kilo's kwijt te spelen. Supermarkten, voedingsproducenten en dieetgoeroes spelen hier slim op in en slaan ons elk jaar om de oren met diëten, hypes en 'revolutionaire' methodes. Met als gevolg dat we minder eten en ons focussen op een beperkte calorie-inname ... Maar zo verliezen we snel onze motivatie en is er nog geen maand later sprake van het welbekende jojo-effect.

Herkenbaar? Knoop dan voor eens en voor altijd in je oren: it's not a diet, but a healthy lifestyle. Als je wat gewicht wil verliezen in het begin van het jaar (of op eender welk moment), blijf dan ver weg van strenge en eenzijdige crashdiëten. Ze werken enkel op korte termijn en zijn zeer moeilijk vol te houden. Je verliest er wel snel gewicht mee doordat je minder/te weinig eet en bepaalde voedingsgroepen vermijdt. Maar helaas bestaan de verloren kilo's hoofdzakelijk uit spiermassa en vocht in plaats van uit vetmassa. Daarnaast is een streng dieet niet gezond, want het kan leiden tot een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat je van diëten alleen maar meer honger krijgt. Het jojo-effect ligt constant op de loer en na een tijdje weeg je vaak weer evenveel als vroeger, misschien zelfs meer.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het januarinummer, nu in de winkel!