Ben je iemand die zich 's ochtends kiplekker voelt om te sporten of ben je eerder iemand die wat meer tijd nodig heeft en pas later op de dag het beste van zichzelf kan geven? Of je een vroege vogel of nachtuil bent, hangt af van je biologische klok. Die regelt de 24 uursritmes van tal van lichaamsfuncties. Op het juiste moment van de dag je training inplannen, helpt om sneller resultaat te zien en speelt een bepalende rol bij je sportprestatie.

Een consistent, regelmatig bioritme houdt ons gezond: we slapen beter, worden uitgerust wakker, hebben meer energie en zijn fysiek en mentaal in een gezonde staat. Ook in sport is er sprake van zogenaamde '24 uursritmes'. Onze lichaamsreactie op bepaalde trainingen of oefeningen op een specifiek tijdstip wordt bepaald door het circadiaans ritme, het 24 uursritme van onze biologische klok. Concreet betekent dit dat tijdens een periode van 24 uur je alertheid, lichaamstemperatuur, stofwisseling en hormonenniveaus (zoals testosteron en cortisol) fluctueren, wat een impact kan hebben op je fysieke prestaties. Deze veranderingen worden beïnvloed door daglicht, voedingsgewoonten, genen en lichaamsbeweging.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het januarinummer, nu in de winkel!