In onze 'Ask the coach'-rubriek schotelen we een loopcoach telkens een prangende loopvraag voor. Deze keer vertelt Energy Lab-coach Thijs Dekiere alles over spierpijn. "Over het algemeen geldt: hoe meer loop- en trainingservaring je al hebt, hoe beter je spieren aan de verschillende trainingsprikkels en de bijbehorende belasting gewend zijn en des te minder spierpijn je zal voelen na een pittige training."

Elke loper heeft het ooit meegemaakt: spierpijn (de dag) na een intensieve training of wedstrijd. Je benen weigeren dienst en naar het toilet gaan of de trap nemen is een uitdaging van jewelste. Waarschijnlijk moet je dat laatste zelfs achterwaarts doen. Dag twee is soms nóg erger, maar daarna trekt de pijn langzaam weg. Na een tijdje voel je je weer kiplekker, alsof er nooit iets aan de hand was. Klinkt herkenbaar? Logisch, spierpijn is een normale reactie op een zware inspanning en de bijbehorende belasting op je spiervezels.

Bewegingsexpert Thijs Dekiere legt uit waar het vandaan komt. "Spierpijn ontstaat door kleine microletsels die in je spiervezels optreden nadat je ze zwaar belast hebt, op een manier waarop je spieren dat niet gewend zijn. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn als je de intensiteit of het volume van je inspanningen verhoogt, wanneer je veel harder of veel verder gelopen hebt dan wat je tot dan toe deed. De officiële, wetenschappelijke term is DOMS, het Engelstalige acroniem van Delayed Onset Muscle Soreness.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!