Fascia krijgt steeds meer aandacht van dokters, coaches en fysiotherapeuten. Niet vreemd, want dit bindweefsel is een belangrijk en allesomvattend systeem van ons lichaam: het verbindt alle systemen met elkaar.

In dit artikel vertellen we je alles over het belang van fascia voor je lichaam en hoe je fasciatraining integreert voor een beter herstel, een kleiner blessurerisico en een betere sportprestatie.

Als loper stel je jezelf een doel om naartoe te werken en stem je je rust- en trainingscyclus daarop af. Een of meer van de volgende elementen komen je vast bekend voor: voor en na het sporten goed stretchen, evenwichtig eten, voldoende water drinken, regelmatig rust nemen, enz. Door je lichaam en geest te laten wennen aan een cyclus van trainen en rusten, kan je de prestatie leveren die je nastreeft. Toch worden niet alle onderdelen van de cyclus altijd even goed gerespecteerd, vooral de rust- en herstelmomenten niet. De balans tussen beweging en rust raakt verstoord als je te weinig aandacht schenkt aan je slaap, voeding, bloedcirculatie, spierprestatie of -concentratie. Heel menselijk, maar niet wenselijk. Het kan ook zijn dat je niet precies weet wat iets voor je lichaam doet. Zo is pas sinds kort duidelijk welke invloed fascia heeft op onze motoriek, houding en pijngevoeligheid en welke belangrijke rol fascia speelt in het recuperatieproces.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het spetembernummer, nu in de winkel!