De voedingspiramide is al goed ingeburgerd bij het grote publiek, maar kende je de voedingstak al? Dit wetenschappelijk onderbouwde model biedt een eenvoudige houvast voor een evenwichtig voedingspatroon door te focussen op vijf voedingsprioriteiten waarmee je een maximaal aantal gezonde levensjaren kunt winnen. Prioriteit nummer 1: volkoren graanproducten, zeker voor sporters een onmisbare energiebron.

Iedereen is ervan overtuigd dat een evenwichtig voedingspatroon een basisvoorwaarde is voor een lang en gezond leven. Maar hoe pak je dat aan? Zoekmachines op het internet spuien adviezen: minder rood vlees, geen gluten of lactose, geen suikers, meer biologische voeding, heilzame superfoods, ... Maar wist je dat de grootste winst aan levensjaren te halen valt door simpelweg onder meer volkorengranen (brood, pasta, rijst, ...) te eten? 
De Hoge Gezondheidsraad publiceerde eind 2019 haar Food Based Dietary Guidelines samen met een nieuw voorlichtingsmodel: de voedingstak. Dit wetenschappelijk onderbouwde model focust op vijf voedingsprioriteiten (of productgroepen) waarmee je een maximaal aantal gezonde levensjaren kan winnen. Hoe groter het blad van de tak, hoe groter de impact op de algemene volksgezondheid.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!