Dankzij de Start 2 Run special schiet je in 2021 goed uit de startblokken en maak je van lopen dit jaar wél een gewoonte.

In de special leggen we onze meer het belang uit van wandelpauzes, lees je meer over hoe je efficiënt ademt tijdens het lopen, hoe je een correcte loophouding en -techniek hanteert, wat je nu wel en net niet moet eten voor een training en hoe je blessurevrij blijft. Loop je al langer en ben je op zoek naar een nieuwe uitdaging? Dan maken we je warm voor een nieuw doel met een trainingsschema voor een snellere tijd op de 10 km. 

Maar beginnen doen we met het Start 2 Run schema van de 5 km. Met elk Start 2 Run-programma wissel je in het begin lopen af met wandelen. Misschien klinkt wandelen niet zo aantrekkelijk en wil je meteen beginnen lopen. Dat begrijpen we natuurlijk volledig, maar die wandelmomenten hebben wel degelijk hun nut. Thijs Dekiere, coach bij Energy Lab, overtuigt je van het belang: "Bij het wandelen maken je armen en benen dezelfde beweging als bij het lopen, zonder dezelfde impact op je beenderen en gewrichten én dus zonder het blessurerisico te verhogen. Je raakt altijd met één voet de grond (steunfase), terwijl bij het lopen je twee voeten altijd in de lucht zijn en je lichaam zich in een zweeffase bevindt. Als je dan neerkomt, is de impact van de landing veel groter. Wandelen is dus cruciaal om de belasting geleidelijk op te bouwen."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het januarinummer, nu in de winkel!