Als loper doe je er wellicht alles aan om verzuring van je spieren tegen te gaan: uitlopen, stretchen, foamrollen, ... Maar heb je, om verzuurde spieren en zelfs blessures te vermijden ook al eens je voedingspatroon onder de loep genomen? Voedingsexpert Wouter de Jong wijst op het belang van een gezonde zuur-basebalans en de invloed ervan op je sportprestaties en algemene gezondheid.

Wanneer het voedingspatroon vooral uit 'zure' producten bestaat, vergroot onder meer het risico op blessures en vertraagt het spierherstel. Daarnaast kan een teveel aan zure voeding leiden tot spierkrampen, gewrichtspijnen en een verminderde weerstand. Door gezonder en meer basische voedingsmiddelen te eten, herstelt het lichaam sneller en beter. Maar wat is die zuur-basabalans nu precies? En welk effect heeft die op je lichaam en je sportprestaties? 

Zure appel 
Een zuur-basebalans wijst op het evenwicht tussen de zure en basische stoffen in zowel je lichaam als je voeding. Dit evenwicht meten we met pH-waarden, ook wel zuurtegraad genoemd. Een neutrale pH-waarde ligt rond de 7. Alles onder deze waarde is zuur en alles erboven is basisch. Wanneer je zure producten consumeert, moet je die met basische producten compenseren. Opgelet: of een voedingsmiddel al dan niet zuur vormt, hangt af van de biochemische samenstelling en niet per definitie van de zure smaak.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het maartnummer, nu in de winkel!