In de koude wintermaanden zijn de omstandigheden om te lopen net iets anders. Het is koud, de wegen kunnen glad zijn en het wordt al behoorlijk vroeg donker. Al die zaken hebben natuurlijk een impact op je looptrainingen. Met deze tips maak je de klassieke, winterse loopfouten niet en ben je helemaal klaar voor een nieuw jaar vol leuke sportieve uitdagingen.

1. Geen rekening houden met de ondergrond 
Loop niet zomaar je vaste looptochtje, maar hou rekening met de ondergrond. Die kan namelijk flink glad zijn. Als je niet goed oplet, kan je blessures oplopen door uit te schuiven en daar zit niemand op te wachten. Bekijk eens of er een Finse piste of een ander pad in de buurt te vinden is en loop dáárop in plaats van op je vertrouwde asfalt. Draag ook waterdichte schoenen met voldoende grip om het valrisico te verkleinen. Nog een tip: loop wat trager dan normaal. De winterwegen zijn niet geschikt om je PR te verbeteren. Door de gladheid en koude loop je niet alleen meer valrisico, maar je lichaam verbruikt ook heel wat energie om zich warm te houden. 

2. Te koud/te warm aankleden 
Dat brengt ons onlosmakelijk bij de juiste kledingkeuze. Want een van de grootste uitdagingen in de winter is de keuze van de juiste outfit. In het begin van je training heb je het vaak koud, maar na een tijdje begin je al te zweten, omdat je toch iets te veel aantrok. Vervelend! De kunst? Laagjes en kleren die vocht afvoeren. Een thermische onderlaag om je lichaam warm te houden en daarover een laag die vocht (zweet) afvoert, zijn ideaal. Denk daarbij aan synthetische materialen als polyamide of polyester. Die stoffen ademen en houden je lichaam droog en warm.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het julinummer, nu in de winkel!