Voornemens ... Dit jaar maak je er echt eens werk van en, minstens even belangrijk, hou je die inspanningen ook écht vol. Uit onderzoek blijkt dat de meeste eedafleggers hun voornemens van het nieuwe jaar al voor het einde van maart(!) opgeven. En om dat in 2020 te voorkomen, brengt Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch je met dit 16 weken-schema voorbij dat cruciale ?afhaakpunt? en tot aan de finish van jouw eerste 10 kilometer-loop.

Of je nu in 2020 wil debuteren als loper of die loopschoenen na lange tijd weer eens wil aantrekken: met dit schema bouw je de volgende vier maanden verantwoord op naar een comfortabele 10 kilometer. Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch focust zich met dit schema op twee types Start 2 Runners: 'Dit schema is geschikt voor lopers met een sportieve achtergrond, maar met weinig of geen loopervaring. Daarnaast kan wie al enige loopervaring heeft en na een lange rustperiode de draad nu weer wil opnemen, er ook bij varen.' Je begint op een laag inspanningsniveau, waarbij je wandelen en zéér rustig joggen (tot en met week 6) afwisselt. Vanaf week 7 evoluteert dat naar rustig joggen, zodat je in de helft van het schema probleemloos 30 minuten kan lopen. Voor je het weet loop je ononderbroken 55? en zet je een week nadien een comfortabele 10 kilometer op de teller. Succes!

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het julinummer, nu in de winkel!