Er staat weer een nieuw loopjaar voor de deur. Misschien schreef je je in voor een lange trailwedstrijd, wil je je tijd op de 5 km verbeteren, of loop je in 2020 je allereerste marathon. Wat je doel ook is, je hebt er alles voor over om dat doel te bereiken. Een solide jaarplanning is dan een goed idee. In 4 stappen leggen we je uit hoe je in 2020 efficiënter traint.

De holistische aanpak 

Wat is looptraining? Het verbaast je niet, dat het antwoord op deze vraag nogal complex kan zijn. Hoe je traint, hangt grotendeels af van het doel dat je voor ogen hebt: een marathonloper focust op duurlopen, terwijl een middellange-afstandsloper vaker op de altletiekpiste traint. Toch ontwikkelt elke loper het best energiesystemen, die misschien niet direct nodig zijn voor zijn of haar wedstrijddoelen, maar die hem of haar wel de nodige boost geven om resultaten te verbeteren. In 4 stappen leggen we je uit hoe je die energiesystemen aanspreekt en hoe je in 2020 efficiënter traint. 

Stap 1: een goede regelmaat 
Wie een gps-horloge gebruikt en zijn of haar activiteiten registreert via de bijbehorende datasoftware of app, ziet in een oogopslag hoe zijn of haar trainingsweken verlopen. Voor een goede evaluatie van je eigen inspanningen moet je vooral nagaan of je een consequente en regelmatige loper bent. Staan er de ene week 40 kilometer op de teller, dan weer 15, of helemaal géén? Dan is regelmaat aan je trainingsschema toevoegen duidelijk een verbeterpunt, waarmee je progressie kan boeken. Je lichaam heeft permanent trainingsprikkels nodig om fysieke kwaliteiten te ontwikkelen en dat kan alleen als je regelmatig traint.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het julinummer, nu in de winkel!