In ons maartnummer vind je een schema om in 8 weken 5 km te lopen. Paul Van Den Bosch maakte een plan voor beginners en snelle gevorderden.

Je goed voornemen voor 2017 was 'beginnen lopen', maar tijdens die eerste maanden van het nieuwe jaar was het wel bijzonder koud! Nu zijn er geen excuses meer, want het weer wordt beter, de dagen langer en Energy Lab-coach Paul Van Den Bosch maakte een schema waardoor je na 8 weken 5 kilometer aankan. De gevorderde lopers leven zich uit met het snelle 5K-schema.

Wie in 2017 zijn of haar eerste 5 kilometer wil lopen, doet dat bijvoorbeeld op 23 april, tijdens de DVV Verzekeringen Antwerp 10 Miles & Marathon. Want behalve de wedstrijden over 42,195 en 16 kilometer staat er ook Short Run van 5 kilometer op het programma. Paul Van Den Bosch stoomt je met het 5K-beginnersschema klaar. De topcoach waarschuwt: "8 weken is een relatief korte periode, dus begin niet aan dit schema als je helemaal geen basis hebt. Je moet driemaal per week 30 minuten kunnen lopen."

Het schema voor de 'comfortabele' 5K bestaat vooral uit langere duurlopen. Het schema voor de snelle 5K schotelt je meer tempoveranderingen voor. Van Den Bosch: "Je moet die veranderingen wel gewend zijn, anders vergroot je je blessurekans. En ook al is het doel 'slechts' een snelle 5K, toch moet je wekelijks 35 tot 45 kilometer op de teller zetten en vormt een duurloop van 15 kilometer geen probleem."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het maartnummer, nu in de winkel!