Droom je ervan om een marathon te lopen zonder veel te trainen? Dan is een revolutionair schema met trainingsloopjes van hoogstens veertien kilometer misschien wel iets voor jou. Of toch niet?

Veel lopers willen ooit de mythische marathon uitlopen. En vaak slagen ze er ook in na een fors aantal trainingsweken, gekruid met enkele lange duurlopen. Maar sommigen geven de moed op om hun loopdroom te verwezenlijken. Door privé- of werkomstandigheden hebben ze onvoldoende tijd om hun loopschoenen aan te trekken voor een lange looptocht. Die legt volgens hen nochtans de basis om zo'n marathon uit te lopen. Veel lopers zien het ook gewoon niet zitten om die lange en soms saaie duurlopen af te werken.

Voor hen is er misschien een oplossing. Met dank aan Stans van der Poel en Koen de Jong, twee Nederlandse experts in ademhaling. Hun verhaal begint in 2013, wanneer De Jong in het boek Ik, hardloper een schema beschrijft dat hij van Van der Poel gekregen heeft. Volgens dat schema kan een marathonloper zich met trainingstochten van maximaal veertien kilometer voorbereiden op een marathonwedstrijd. Ervaren lopers verklaren hem voor gek en overladen De Jong met bakken kritiek. Hij laat zich niet doen en schrijft De marathonrevolutie, een boek van 143 bladzijden. Centraal daarin staat het schema waarmee je je in honderd dagen voor de marathon klaarstoomt. Tijdens die periode loop je nooit meer dan veertien kilometer per dag en vier keer per week. Bovendien mag je het tijdens die sessies ook rustig aan doen. Is het dan echt zo gemakkelijk om een marathon te lopen? Paul Van Den Bosch: "Voor wie de marathon alleen maar wil uitlopen, werkt het."

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!