Mag je 's avonds als loper nog de koelkast of voorraadkast induiken? En zo ja: wat eet je dan het best? Tijd voor richtlijnen en recepten!

Timing

De algemene regel is: eet je laatste grote maaltijd drie tot vier uur voor het slapengaan. Zo heb je voldoende tijd om alle calorieën te verbranden (op voorwaarde dat de portie niet overdreven was) en breng je je nachtrust niet in het gedrang. Met een volle maag in bed kruipen veroorzaakt soms een woelige nacht, terwijl slaap cruciaal is voor het herstel van je lichaam. Een kleine snack kan je nog een uur tot anderhalfuur voor het slapengaan eten. En als je een stevige training achter de rug hebt, eet je maar beter nog iets kleins.

Verteerbaarheid

Sta je na een avondtraining met veel honger in de keuken en weet je niet wat je moet kiezen, elimineer dan alvast voeding die te lang op de maag blijft liggen. Denk hier vooral aan vezels (rauwkost, havermout, zemelen en vezelrijk brood), te veel vetten (room, volle melkproducten, verhitte, verbrande of gefrituurde vetten, vet vlees, vette vleeswaren zoals spek, worst en paté, Franse en oude kazen, chips, chocolade) en hard of onrijp fruit. Combineer voedingsmiddelen slim: een potje yoghurt is niet verteerd na een uur, als je net daarvoor nog een stuk slagroomtaart gegeten hebt.

Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het meinummer, nu in de winkel!