Met de winter en het griepseizoen voor de deur doe je er als loper goed aan om je weerstand net dat tikkeltje sterker te maken. Voedingsdeskundige Jolien Lewyllie van Energy Lab geeft je enkele belangrijke voedingstips!

Je hebt het waarschijnlijk al een triljoen keer gehoord, maar een gezonde voeding is altijd de fundamentele basis voor een sterk immuunsysteem. Tijdens de winter moet een atleet zich optimaal voeden om zijn weerstand een boost te geven. Er zijn verschillende soorten voedingsmiddelen en -stoffen die essentieel zijn voor het onderhoud van een gezond immuunsysteem. Denk maar aan vitamine C, vitamine E, zink, ijzer, selenium, probiotica ... Naast deze voedingsstoffen spelen nog een aantal andere elementen een belangrijke rol in de bescherming van ons immuunsysteem.

Hieronder vind je de voedingsmiddelen die tijdens de winter je immuunsysteem net dat tikkeltje meer beschermen:

Citrusfruit
Citrusfruit is rijk aan vitamine C en helpt ons gemakkelijker weerstaan aan een verkoudheid. Citrusfruit is net in de winter het seizoensfruit bij uitstek, denk maar aan sinaasappel, mandarijn, limoen, citroen, pompelmoes ... Smikkel ze maar gerust naar binnen en voorzie je lichaam zo van de nodige vitamine C.

Yoghurt en probiotica
Zowel gefermenteerde melkproducten, zoals yoghurt, als probiotische drankjes, zoals Yakult, bevatten goede darmbacteriën. Zij verlagen het risico op koorts en griep aanzienlijk, en helpen ons immuunsysteem sterker reageren op virale infecties. Neem dus gerust eens wat yoghurt bij het ontbijt, of als dessert, of als een gezond tussendoortje, maar ook als herstelmiddel, gecombineerd met fruit.




Lees het volledige artikel

nu onmiddellijk digitaal op Blendle. Klik hier, meld je aan en lees! Of in het novembernummer, nu in de winkel!