Heet of niet, ook in de zomer blijven we lopen. Wat doe je beter wel of juist niet als je loopt bij hoge temperaturen? Bert Ackaert van Energy Lab geeft advies.

HOT: Naar de sauna
Om te wennen aan de warmte kunnen saunabezoeken helpen, vooral op mentaal vlak. Maar voor een specifieke acclimatisatie is fysieke inspanning en verblijf in dezelfde warme temperaturen nodig. Als je een topprestatie wil leveren bij warme temperaturen heb je tien à twintig dagen nodig om je lichaam te laten wennen aan de warmte. Een acclimatisatietraining moet niet lang zijn. Een 30 à 45 minuten durende inspanning die je driemaal per week herhaalt, is voldoende.

NOT: In bloot bovenlijf of bikini
Te schaars gekleed lopen is af te raden, omdat het huidoppervlak dat blootgesteld wordt aan de zon te groot is. Ons lichaam warmt dan te fel op, met risico op oververhitting, en we gaan nog meer zweten. Kies voor losse, niet te aansluitende kledij die ventilatie mogelijk maakt. Draag lichte kleuren en vergeet zeker ook niet om een (lichtgekleurd) petje op te zetten om het hoofd te beschermen.

Opgelet: Focus op gezondheid, niet op prestatie!
Zéker bij hoge temperaturen, maar eigenlijk geldt dit voor alle weersomstandigheden, is het aangeraden geen zware inspanningen te leveren waarop je fysiek niet voorbereid bent. Iedere sporter die zijn lichaam regelmatig en zwaar belast, zou op eigen verantwoordelijkheid minstens via zijn sport- of huisarts het licht op groen moeten krijgen om deel te nemen aan welke sportieve inspanning dan ook. Het is belangrijk om in de eerste plaats te focussen op de gezondheid en niet op de prestatie op zich!

Lees het volledige artikel in het julinummer van running.be magazine!