In het meinummer van running.be magazine stoomde Paul Van Den Bosch je klaar voor je eerste 5 kilometer. Smaakt naar meer? Deze keer bereidt hij je in negen weken tijd voor op de 10 kilometer.

In het running.be magazine van juli vind je het negenwekenschema terug. Zodra je viermaal per week zonder problemen een halfuur kunt lopen, ben je klaar om hieraan te beginnen. Je lichaam heeft tijdens de voorbije negen weken immers al een hele metamorfose ondergaan.

In de komende negen weken word je voorbereid om zonder problemen 10 kilometer te lopen. Het blijft hierbij dus erg belangrijk dat je nooit kortademig wordt. Je moet altijd het gevoel hebben dat je de inspanning zonder al te veel problemen, en langer dan de voorziene tijd, kunt volhouden.

Tijdens de eerste vier weken drijf je het trainingsvolume wel op, maar het looptempo blijft daarbij heel traag. Je bent tijdens het lopen dus op elk moment in staat om te praten. Deze opbouw verloopt volgens de zogenaamde toenemende blokcyclus, waarbij drie weken opbouw gevolgd worden door een week waarin je het trainingsvolume terugschroeft.

Van week 5 tot week 9 voer je het looptempo zo nu en dan wel lichtjes op. Hierdoor zal je niet alleen geleidelijk aan in staat zijn om in een hoger tempo te lopen, maar je uithoudingsgrens zal ook hoger komen te liggen. Aan het einde van deze periode kan je 60 minuten ononderbroken blijven lopen.

Ten slotte nog deze tip: hou niet ten koste van alles vast aan je loopschema! Onderbreek je trainingsplanning onmiddellijk bij ziekte of letsel en begin daarna opnieuw op een lager niveau.

Bekijk het negenwekenschema in het julinummer van running.be magazine!