Het Refereeing Department geeft duiding over een aantal fases van het voorbije voetbalweekend. Bekijk de clips en ontdek de verduidelijking.

KRC GENK - CLUB BRUGGE KV (14'): CONTACT ARM/ELLEBOOG

Bij een hoge lange pas springt Eder Balanta (Club Brugge KV) kijkend naar de bal, om de bal te spelen. Hij maakte contact met Sébastien Dewaest (KRC Genk) met zijn arm/elleboog op een roekeloze manier.

Het Referee Department verwachtte een gele kaart in deze situatie, maar geen VAR-interventie omdat de VAR enkel kan ingrijpen bij een 'gemiste' rode kaart.

KRC GENK - CLUB BRUGGE KV (20'): HANDSPEL IN HET STRAFSCHOPGEBIED

Dries Wouters (KRC Genk) en Mats Rits (Club Brugge KV) gaan in duel bij een hoge bal in het strafschopgebied. Beide spelers raken de bal niet met het hoofd. De bal maakt daarna contact met de arm van Mats Rits. De arm is 'weg' van het lichaam en maakt het lichaam onnatuurlijk groter.

Het Referee Department verwachtte een strafschop en een VAR-interventie bij deze fase.

KRC GENK - CLUB BRUGGE KV (26'): OVERTREDING

Charles De Ketelaere (Club Brugge KV) ontvangt de bal buiten het strafschopgebied en wordt door Eboue Kouassi (RC Genk) foutief afgestopt. Hij maakte een overtreding met een gestrekt been en de studs vooruit. Het contact is boven de enkel.

Het Referee Department verwacht hiervoor een rode kaart. De scheidsrechter gaf geen kaart tijdens de wedstrijd (careless foul), dat wil zeggen dat hij de fout niet duidelijk zag en dat de VAR had moeten tussenkomen voor een 'gemiste' rode kaart-situatie.

CERCLE BRUGGE KV - KAA GENT (67'): AFGEKEURD DOELPUNT VOOR BUITENSPEL

Bij een aanval van Cercle Brugge KV wordt de bal in het strafschopgebied gespeeld waar Dylan De Belder (Cercle Brugge KV) zich in een buitenspelpositie bevindt.

Hij 'challenget' Michel Ngadeu (KAA Gent) voor het scoren van het doelpunt. De VAR merkte de buitenspelpositie op en vroeg een 'on field review'. De scheidsrechter kon zelf beslissen of De Belder vanuit een buitenspelpositie Ngadeu beïnvloedde, voor hij de bal in eigen doel legde.

Juiste VAR-interventie en correcte beslissing van de scheidsrechter voor het afkeuren van het doelpunt.

R. CHARLEROI SPORTING CLUB - R. STANDARD DE LIÈGE (2'): ONRECHTSTREEKSE VRIJE TRAP

Doelman Arnaud Bodart (Standard de Liège) heeft de bal in zijn handen in het strafschopgebied en probeert om de bal te laten botsen, wat niet gebeurt door de staat van het terrein. De bal blijft op de grond liggen. Bodart neemt de bal terug op met zijn handen en de scheidsrechter geeft een indirecte vrije schop in het strafschopgebied. Overeenstemmend met spelregel 12, punt 2 (indirecte vrije schop).

Juiste beslissing van de scheidsrechter.