De bestandsdelen in koffie hebben mogelijks een positief effect op obesitas.

Heb jij nood aan je dagelijkse kopje(s) koffie? Goed nieuws, want die gewoonte heeft misschien ook wel voordelen voor je lichaamsgewicht. Onderzoekers analyseerden data van de Amerikaanse National Health and Nutrition Examination Survey en bestudeerden het verband tussen koffie en het totale lichaamsvetpercentage en abdominaal vet, ook wel buikvet genoemd. 

Wat bleek? Vrouwen tussen 20 en 44 jaar die dagelijks twee of drie koppen per dag dronken, hadden minder abdominaal vet (3,4% minder dan zij die geen koffie dronken). Voor vrouwen tussen de 45 en 69 jaar bedroeg dit verschil zelfs 4,1%. Ook het totale lichaamsvetpercentage was lager (2,8%) bij zij die dagelijks koffie dronken. 

De onderzoekers stelden ook lagere percentages bij mannen vast, maar bij hen was het verband minder significant: mannen tussen 20-44 jaar die dagelijks twee tot drie kopjes consumeerden, hadden 1,3% minder lichaamsvet en 1,8% minder buikvet in vergelijking met zij die geen koffie dronken. 

De analyse suggereert dat koffie - naast cafeïne - biologisch actieve substanties bevat die lichaamsgewicht kunnen regelen en die mogelijks ook hun effect hebben op obesitas. Volgens de onderzoekers kan koffie, of de effectieve ingrediënten ervan, deel uitmaken van een voedingsstrategie om chronische aandoeningen die gelinkt zijn aan obesitas te reduceren.

Dit artikel verscheen origineel op running.be.

Koop of abonneer je nu op cycling magazine

Hij ligt in de winkel: de nieuwe CYCLING! Ontdek het februari-/maartnummer en voel de polsslag van het wielerpeloton. Op de cover niemand minder dan Wout van Aert en Mathieu van der Poel en binnenin het ultieme dubbelportret mét eveneens een duel tussen hun Cervélo en Canyon. Verder: Het wielerjaar 2021 in 15 vragen, verkenning van Omloop Het Nieuwsblad met Bert De Backer, Lotte Kopecky, columnist Oliver Naesen, de fiets van Cavendish en veel meer!