Mountainbiken wordt pas echt mooi als je jouw fiets volledig onder controle hebt. Pas dan kan je jouw grenzen verleggen en het potentieel van je bike maximaal benutten. Onlangs werden we zelf herinnerd aan enkele basisregels en dat opende opnieuw onze ogen. We geven de beste tips graag mee.

1. KIJKEN, KIJKEN, KIJKEN

De meest evidente tip blijft de meest essentiële. Om perfect door een bocht te gaan of de lijn te volgen die je wil, moet je ver genoeg vooruit kijken. Pas als je kijkt naar waar je wil gaan, volgt je fiets. Blijf je steeds dezelfde fouten maken, herinner jezelf dan even aan deze basisregel. 

2. AANVALSPOSITIE

Rij je met gestrekte armen in een gespannen houding, dan is het slechts een kwestie van tijd vooraleer je de controle verliest. Op een mountainbike moet je altijd voorbereid zijn om verrast te worden door een obstakel, een put of een bocht. Dat doe je door de zogenoemde aanvalspositie aan te nemen. Ellebogen naar buiten, pedalen vlak, knieën heel licht gebogen en met jouw zwaartepunt centraal boven het zwaartepunt van de fiets. Dat betekent dat je jouw positie op de fiets moet aanpassen als het bergop of bergaf gaat. In een afdaling moet je dus meer naar achteren hangen en je armen wat meer voor je uit strekken. 

Overdrijf echter niet: je moet gewoon in gedachten een loodlijn proberen te trekken vanuit jouw navel naar het zwaartepunt van de fiets. Hang je te ver achter je zadel, dan is de fiets niet meer in balans. Je moet spelen met je gewicht. Gaat het steil bergop, dan zit je op het puntje van je zadel en buig je laag voorover om het voorwiel niet van de grond te laten komen en tractie op het achterwiel te behouden. 

3. HET INGEBEELDE IJSJE

Een toptip die we meekregen was om je in te beelden dat er een hoorntje met een bol ijs op je stuurpen staat. Wordt het terrein wat technisch, dan hebben veel mensen de neiging om de rug te rechten, maar je moet je zwaartepunt net lager krijgen om meer controle te hebben. Probeer daarom te denken aan dat ijsje. 

Ook hier geldt: de positie waar dat ijsje zich bevindt, hangt af van de hellingsgraad. Het belangrijkste is dat je jezelf dwingt om laag te blijven als het moeilijk wordt. De eerste keren voelt dat onnatuurlijk aan, daarna zal je merken dat de controle over de fiets groter is en wordt dat normaal. Focus niet op de angst voor het obstakel, maar blijf jezelf de juiste techniek inprenten. Roep jezelf tot de orde als je in slechte gewoonten vervalt. 

4. REMMEN

Velen zijn bang om de voorrem te gebruiken, maar daar bevindt zich net de meeste remkracht. Heb je de juiste houding op de fiets, dan is de fiets in balans en kan je correct remmen. In principe kan je gewoon beide remmen even hard indrukken. Oefen eerst op vlak terrein en kijk welke invloed je positie op je fiets heeft op het remgedrag. Je zal al snel merken dat je wat naar achteren moet hangen (opnieuw: niet overdrijven) om de maximale remkracht te kunnen benutten. Remmen doe je trouwens voor en niet in de bocht. Zo behoud je de flow en is de fiets in balans als je de bocht aansnijdt. 

5. BOCHTENTECHNIEK

Zelf hebben we nogal de neiging om, zoals op onze racefiets, de voet die in de buitenbocht zit naar beneden te drukken. Op de mountainbike is het in principe beter om gewoon de pedalen horizontaal op gelijke hoogte te houden. 

Waar je wel mee moet werken, zijn je ellebogen. Vanuit de aanvalspositie duw je de elleboog die zich in de buitenbocht bevindt verder naar buiten en de binnenste naar binnen. Vooral in een bocht bergop is het handig om ook jouw heupen mee te bewegen, zodat je met je buitenste knie het frame als het ware in de bocht duwt. 

En denk eraan dat de noppen op de zijkant van je banden het grootst zijn - dus het meeste grip bieden. Dat betekent dat je veel bochten grotendeels kan ronden door gewoon je fiets in die richting te laten overleunen, terwijl je als fietser eerder verticaal probeert te blijven. Het stuur effectief draaien is daardoor eigenlijk pas het tweede onderdeel van het sturen met je MTB. Combineer dat met het kijken in de richting waar je naartoe wil en je komt er. 

IN EEN NOTENDOP

Alles begint bij de juiste houding op de fiets. Denk eraan om je ellebogen naar buiten te laten wijzen en buig je lichaam naar de stuurpen toe, terwijl je in gedachten houdt dat je zwaartepunt centraal boven de fiets moet hangen. Pas je houding aan het terrein aan. Richt je ogen op het doel en niet op het obstakel en blijf die basistechnieken oefenen tot je ze helemaal onder de knie hebt. Daarna komen die jumps, drops, bunny hops en manuals wel.

Dit artikel verscheen in het novembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel. Abonneer je HIER en krijg naast het magazine ook nog een gratis fietscadeau.

Koop of abonneer je nu op cycling magazine

Hij ligt in de winkel: de nieuwe CYCLING! Ontdek het februari-/maartnummer en voel de polsslag van het wielerpeloton. Op de cover niemand minder dan Wout van Aert en Mathieu van der Poel en binnenin het ultieme dubbelportret mét eveneens een duel tussen hun Cervélo en Canyon. Verder: Het wielerjaar 2021 in 15 vragen, verkenning van Omloop Het Nieuwsblad met Bert De Backer, Lotte Kopecky, columnist Oliver Naesen, de fiets van Cavendish en veel meer!