Met drie grote rondes in 72 dagen tijd, gekruid met tal van klassiekers en kleinere etappekoersjes, is de menukaart voor de profs meer dan aardig gevuld dit najaar. Goed recupereren is dan ook cruciaal. Lotto Soudal-coach Wim Van Hoolst (Energy Lab) vertelt ons hoe je dat het best aanpakt en ontkracht meteen ook enkele hardnekkige mythes.

Ondanks het feit dat het coronavirus het wielerseizoen met een goeie vijf maanden heeft ingekort, zal de doorsnee WorldTour-renner het jaar toch nog steeds beëindigen met een raisonnabel aantal koersdagen op zijn conto. De reden daarvoor is de hertekende kalender die de UCI in juni samenstelde om het hoofd te bieden aan de gevolgen van de pandemie. Een kalender die de wielerliefhebber thuis doet watertanden bij het zien van zo veel topkoersen op tv, maar die de heren wieleratleten toch vooral laat puffen en zweten. Voldoende aandacht besteden aan het recuperatieproces was/is dan ook essentieel om puike prestaties te kunnen leveren in het korte wielerjaar dat nog rest(te). En dat proces begint verrassend genoeg niet vlak na de meet, maar wel ervoor. Sterker nog: de basis van een goede recuperatie wordt al gelegd voor de start van je rit!


HET IS TRAINBAAR

"Een renner die goed in vorm is, recupereert beter dan een renner die uit vorm is. Kortom: wil je twee of meerdere dagen na elkaar op een adequaat niveau kunnen presteren, zorg er dan voor dat je in vorm bent." Aan het woord is Wim Van Hoolst (Energy Lab), die als wielercoach bij Lotto Soudal de manschappen van de Belgische WorldTour-formatie van nabij opvolgt tijdens deze drukke koersperiode. "Er is wel een kleine erfelijke factor die mede bepaalt hoe goed een renner kan herstellen van een inspanning, maar recuperatie is hoofdzakelijk afhankelijk van de grootte van je inwendige motor. En dan vooral van de mate waarin die al op de proef is gesteld tijdens voorafgaande trainingen."


HET IS MEETBAAR

Die voorafgaande trainingsarbeid wordt in vaktermen ook wel eens 'CTL' of 'Chronic Training Load' genoemd. Het is een maatstaf die een score toekent aan je trainingen van de laatste zes weken door middel van 'TSS'-punten, voluit 'Training Stress Score'. Dat is een soort van schaal die gebruikt wordt om de zwaarte en de impact van een trainingssessie op je lichaam uit te drukken. Het is het product van de duur en de intensiteit van je work-out op basis van behaalde wattages en/of hartslaggegevens. Met andere woorden: hoe hoger de score van je CTL, hoe beter je getraind bent en des te beter je gewapend bent om meerdere dagen na elkaar inspanningen te leveren. "Theoretisch gezien is dat berekenbaar door van die CTL-score de waarde van je 'ATL' (je 'Acute Training Load', oftewel de zwaartescore van je laatste training, red.) af te trekken. Dan bekomen we namelijk de 'TSB' of 'Training Stress Balance'. Die waarde is een graadmeter om na te gaan of een renner al dan niet voldoende hersteld is om de dag nadien een zware inspanning te leveren. Is de waarde positief, dan is de renner uitgerust en wedstrijdfit. Als de waarde negatief is, is het lichaam nog niet volledig hersteld."

Lees het volledige artikel in het oktobernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel, online te lezen via Blendle of te bestellen via onze webshop! Abonneer je HIER en krijg er een gratis fietscadeau bovenop! 

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer ligt nu in de winkel en je krijgt er zomaar de Crossgids bij. Daarin vind je alle renners, alle topcrossen en een analyse van de kalenderwijzigingen, Sven & Thibau Nys, Ceylin del Carmen Alvarado, Denise Betsema, Tormans CX met Quinten Hermans en Corné van Kessel, Masterclass crosstubes, en fietstests van de gravelbikes van crossexperts Canyon, Stevens & Ridley. In het gewone nummer ligt de focus dan weer enerzijds op de voorjaarsklassiekers die in het najaar worden verreden (met Greg Van Avermaet) en anderzijds de Giro (met Steven Kruijswijk), tips hoe je het herstel kan bevorderen, de mirakelzege van Johan Museeuw in Roubaix, en veel meer!