Viervoudig Tourwinnaar Chris Froome rijdt in 2021 niet alleen voor een nieuw team, hij krijgt ook gloednieuw materiaal onder zijn achterwerk geschoven. Team Israel Start-Up Nation werkt samen met de Britse fietsfabrikant Factor. Hun aerodynamisch model, de Factor OSTRO VAM, krijgt een eerlijke beoordeling van de 35-jarige Brit.

De grootste verandering voor Froome is de overschakeling van velgremmen naar schijfremmen. Prestatiegewijs heeft de Brit zeer weinig aan te merken. Weer of geen weer, ze stoppen wanneer hij dat wil. Daarvoor zijn ze gemaakt natuurlijk. Toch is hij niet helemaal overtuigd. De constante wrijving, kans op oververhit raken en schijven die schuin kunnen staan na verloop van tijd zijn enkele minpunten volgens hem.

Naar Froomes mening staat de schijfremtechnologie nog niet waar ze moet staan vandaag, al is hij steevast overtuigd dat schijfremmen wel de toekomst zijn. Misschien heeft hij gewoon een aanpassingsperiode nodig? Hij reed tenslotte al zijn voorgaande jaren als prof louter op velgremmen. Zoals hij zelf vermeldt, zijn schijfremmen de richting waarin de fietsindustrie gaat, dus moet iedereen wel mee. Bovendien mogen we niet vergeten dat ook velgremmen niet zonder nadelen komen. En gezien de snelheid waarmee de fabrikanten vooruitgang boeken op vlak van schijfremtechnologie voor de racefiets, zullen verbeteringen er snel zitten aan te komen.

Samenstelling fiets

Net zoals andere fietsen in het profpeloton is de Factor OSTRO VAM uitgerust met het beste van het beste. Dankzij zijn ervaring kan Froome verschillende materialen door elkaar te gebruiken. Zo is zijn groepset volledig Shimano Dura-Ace Di2 maar zijn de achterderailleur(kooi) en bottom bracket van Ceramic Speed. Verder gebruikt Froome de 4iiii-vermogensmeter, die gelinkt is aan zijn nieuwe Hammerhead Karoo 2. Over de krachtsoverdracht is Froome beduidend positief, enkel het stuur is naar zijn gevoel nog iets te flexibel. Alles tezamen weegt zijn Factor net iets onder zeven kilogram.

Ovale kettingbladen

Froome steekt niet onder stoelen of banken dat ovale kettingbladen zijn voorkeur dragen. Toch gebruikte hij tijdens zijn wintertraining ronde kettingbladen. Hij had een donkerbruin vermoeden dat de ovale kettingbladen zijn zwakke punten verborgen tijdens zijn revalidatie. De Brit staat te popelen om er weer in te vliegen. Afspraak op zondag 21 februari bij de start van de UAE Tour.

Koop of abonneer je nu op cycling magazine

Hij ligt in de winkel: de nieuwe CYCLING! Ontdek het februari-/maartnummer en voel de polsslag van het wielerpeloton. Op de cover niemand minder dan Wout van Aert en Mathieu van der Poel en binnenin het ultieme dubbelportret mét eveneens een duel tussen hun Cervélo en Canyon. Verder: Het wielerjaar 2021 in 15 vragen, verkenning van Omloop Het Nieuwsblad met Bert De Backer, Lotte Kopecky, columnist Oliver Naesen, de fiets van Cavendish en veel meer!