Op rollen kan je heel specifiek en efficiënt trainen. Vraag dat maar aan Mathew Hayman, die na een valpartij in de Omloop van 2016 op de rollen moest trainen en toch nog Tom Boonen kon kloppen op de piste van Roubaix. Het indoorwerk bewijst dus zeker zijn nut, maar is het ook leuk? Wij geven je enkele tips!

Uitrusting

Een goede uitrusting maakt indoor trainen een stuk aangenamer. De juiste rollenbank speelt hierin een belangrijk aandeel. Je hebt losse rollen, met weinig weerstand, die gebruikt worden om souplesse en techniek te trainen. Een voorbeeld hiervan is de Elite ARION MAG. Om met weerstand te trainen, heb je in principe vaste rollen nodig. Op deze soort rollen moet je fiets gemonteerd worden. Dit kan op twee manieren. Zo zijn er systemen, zoals de Elite NOVO FORCE, een basistoestel in het gamma van de Italiaanse expert waarbij je achterwiel vastgedraaid wordt. 

Bij het andere veel voorkomende systeem, het zogenoemde direct-drive, demonteer je het achterwiel en zet je de fiets vast op de cassette van het rollensysteem. De meeste van deze laatste systemen zijn interactieve smart trainers, zoals de Elite Suito of Tacx Flux. Met deze trainers kan je zeer specifiek trainen, doordat ze vermogen meten en ze verbonden kunnen worden met trainingsapps zoals My E-Training van Elite, waarbij die apps de weerstand automatisch kunnen veranderen (bv. bij het oprijden van een helling). Hierop kan je op voorhand een training samenstellen. 

Je kan deze smart trainers ook verbinden met virtuele trainingssoftware zoals Zwift, Bkool, Rouvy of RGT, waarbij die drie laatste vooral gebruikmaken van levensechte parcoursen. Je kan er ook specifieke trainingen samenstellen of uitkiezen, zodat je met een duidelijk doel kan opbouwen. De meeste van die apps gaan gepaard met een maandelijkse kost, maar je kan altijd eerst eens gratis proberen, om te checken of het iets is voor jou of niet.

Je lichaamstemperatuur onder controle houden is zeer belangrijk. Een ventilator is dus zeker geen overbodige luxe. Om je vloer proper te houden, is een trainingsmat zeer handig. Merken als Elite of Tacx hebben dat in hun gamma. Daarnaast heb je nog een aantal frivoliteiten, zoals de dure Wahoo Kickr Climb, een apparaat dat automatisch de voorkant van je fiets omhoog tilt of laat zakken volgens de hellingsgraad van je virtuele parcours, of de Elite Sterzo Smart, een voorwielsteun waarmee je kan sturen op het mountainbikeparcours van Zwift.

Voorbereiding

Voorbereiding is alles! Niks zo vervelend als maar even tijd hebben voor een rollentraining en je vuile fiets nog op rollen moeten zetten. Zorg er dus voor dat je fiets proper is en klaarstaat op de rollen, zodat je hier geen kostbare tijd verliest. De avond vooraf je fietscomputer en schoenen klaarleggen, is niet eens zo gek. Het geeft een leuk gevoel als je meteen de rollen kan opspringen.

Specifiek trainen

Om je training leuk te houden, kan je eerst een specifieke training opmaken. Dat kan op een virtueel programma, maar je kan ook 'old school' je training noteren op een papiertje. Doordat je de focus legt op je training, gaat de tijd sneller vooruit. Een begin- en einduur vastleggen is ook een goede tip, omdat je dan de twijfel wegneemt om bijvoorbeeld vroeger van je rollen te stappen. Heb je niet zoveel zin in een specifieke training, maar wil je toch variatie in je training brengen? Varieer dan van trapfrequentie! Je kan dat perfect aan een lage intensiteit doen. Op die manier train je op souplesse en kracht.

Voeding

Op de rollen verlies je veel vocht en dat moet natuurlijk aangevuld worden. Bij een rollentraining moet je zeker 75 cl water drinken per uur. Ga je boven het uur, dan is het aangeraden om ook je suikers en elektrolyten aan te vullen. Dat kan je doen met isotone sportdrank. Bij een zware training van anderhalf uur of meer, kan je je suikers nog extra aanvullen door het eten van een banaan, peperkoek, sultanakoek, ...

Afleiding

Heb je toch geen specifieke training gepland, dan kan je wel wat afleiding gebruiken. Je favoriete muziek of serie is de ideale afleidingsbron. Een virtueel platform, zoals Zwift, kan hier ook voor dienen. Het sociale aspect van zo'n platform kan je ook vooruit stuwen. Je kan samen met een vriend rijden of meedoen aan een groepsrit. Zin in heel veel afleiding? Doe mee aan een Zwiftrace! Je zal geen tijd hebben om op je klok te kijken. Overdrijf hierin echter niet, zeker als je op de rollen traint om een basis te leggen voor komend fietsseizoen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

De Fietsgids 2021 van cycling.be magazine ligt vanaf nu in de winkel en daarin ontdek je niet minder dan 55 racefietsen, gravelbikes en MTB's, waarvan we er ook nog een aantal hebben getest, zoals de illustere Specialized Aethos, de Tour-winnende Colnago V3Rs, de snelle Canyon Aeroad CFR, comfortabele Look 765 Optimum+, Trek Émonda SL 7, Prorace Randa DSQ ... Daarnaast presenteren we 7 formidabele fietsen om van te dromen, de opvallendste fietstrends voor 2021, de beste race-, gravel- en MTB-accessoires, de diepste geheimen van de Shimano GRX-gravelgroepen, een vergelijking tussen een trainings- en raceband, en tussen een aero- en een gravelwiel.