'De Tour win je in bed' is een oude wijsheid in het peloton. Voldoende slapen en rusten is essentieel om een topprestatie neer te zetten. Daarom gebruiken sommige ploegen de Whoop-tracker. Ook gewone sporters kunnen daaruit iets leren. Wat? Dat zochten we voor je uit!

"Unlock human performance", dat is de missie van het Amerikaanse bedrijf WHOOP. Ze ontwikkelden een polsbandje waarmee je heel wat data van jezelf kan verzamelen. Het staat in directe verbinding met de WHOOP-app. Na een paar dagen kalibreren aan de hand van jouw lichaam, geeft de app je elke ochtend een analyse van je slaapuren, hartslaggegevens en ademhalingsfrequentie. Hierdoor berekent het hoeveel procent je gerecupereerd bent. Je hartslaggegevens worden niet enkel gemeten in je slaap. Ook doorheen de dag wordt elke hartslag gemeten. Hierdoor kan de WHOOP je belasting of 'strain' berekenen. De app geeft je op basis van je recuperatiescore een aangewezen belasting voor de dag. Je calorieverbruik wordt ook bijgehouden aan de hand van je hartslagen. Bij 'Sleep Performance' vind je het aantal uren dat je geslapen hebt t.o.v. het aantal uren slaap dat je nodig hebt.

Wat zijn de voordelen?

Eerst en vooral biedt deze tool je de mogelijkheid om te analyseren hoe je herstelt van je trainingen. De polsband registreert niet enkel je hartslag in rust, maar ook je HRV. Je 'Heart Rate Variability' is de variatie in tijd tussen elke hartslag. Je toestel meet dat door het constant nemen van een mini elektrodiagram (EKG). Sportfysiologen zijn het erover eens dat HRV een van de meest nuttige tools is in het bepalen van trainingsvolumes. De app houdt dat in de gaten voor jou. Op basis van je gemiddelde HRV berekent het onder andere je recuperatieniveau. 

Je kan de app ook eenvoudig verbinden met een programma als TrainingPeaks of Strava. Je trainer krijgt zo ook alle data door en kan tijdig ingrijpen bij oververmoeidheid. Op je trainingsschema zal je nooit huishoudelijke klusjes terugvinden, maar die moeten natuurlijk wel gebeuren. Constant bezig zijn of stress zorgen ook voor extra belasting. Op deze manier kan je oververmoeidheid makkelijk achterhalen. Je hebt de laatste tijd misschien niet extreem hard getraind, maar je belasting lag gemiddeld wel heel hoog. Op tijd rusten is dus zeer belangrijk. Zelf de data en tips van de app analyseren, kan je dus ook zonder trainer ver brengen in je recuperatieproces.

Whoop-polsband

Slaap is zeer belangrijk, en al zeker tijdens zware trainingsperiodes of wedstrijden. Atleten staan vaak te weinig stil bij wat hun slaap kan beïnvloeden, zowel positief als negatief. WHOOP pakt dat probleem aan. De app beschikt over een dagboek dat je elke ochtend kan invullen. Heb je nog laat gegeten? Of heb je nog op een digitaal scherm gekeken in je bed? Dat zijn twee voorbeeldvragen die het dagboek je kan stellen. Je stelt het dagboek volledig zelf samen en na elke maand krijg je een analyse van wat je slaap goed of slecht beïnvloedt. De app geeft ook vaak tips over slaapgewoontes. Goede slaapgewoontes zorgen voor meer en efficiëntere slaap.

EF PRO Cycling

De sleep trackers zijn ondertussen ook volledig ingeburgerd in het profpeloton. Sinds dit jaar wordt EF PRO Cycling gesponsord door WHOOP. De medische staff werkte daarvoor ook al met hetzelfde systeem. Bij het Amerikaanse team waren ze dus gelukkig met de komst van het merk. Na de Tour de France maakte WHOOP de gegevens bekend van de EF-renners. De strain wordt uitgedrukt op een schaal van 0-21. Het gemiddelde van de ploeg lag iedere rit boven de 18, wat geclassificeerd staat als een "all-out" inspanning. De hartslagen in rust stegen en de HRV daalde naarmate de Tour vorderde. 

Wat opviel, was dat de renners na de eerste rustdag een betere herstelscore hadden dan op dag 1 van de Tour de France. Dat toont aan hoe goed de renners getraind zijn, maar ook hoe serieus ze de recuperatie nemen. Het team was zeer blij met de prestaties van de renners. Dat was ook te zien aan de recoveryscores die ze behaalden doorheen de Tour. Die daalden nooit onder de 33% en zaten meestal in de groene zone (vanaf 67%). Ze konden hun niveau dus deftig aanhouden - een verdienste van heel de ploeg en omkadering.

Whoop-analyse

Andere merken

Naast WHOOP zijn er nog heel wat andere merken die kwalitatieve sleep trackers in hun gamma hebben. Garmin en Polar hebben een mooi assortiment wearables (sporthorloges, red.) waarmee je slaap- en hartslaggegevens kan uitlezen. Een ander merk dat gekend is voor zijn slaapregistratie is Fitbit.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het novembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met Laurens Sweeck, Eli Iserbyt en Toon Aerts, Annemarie Worst, de karatetrap van Bart Wellens, het wielerseizoen op de weg in beeld, Dries De Bondt … De actieve wielerfanaat kan genieten van het ruime Dossier Mountainbike, met enkele gerichte tips voor een betere basistechniek, 3 hardtails van de nieuwe generatie (BMC Twostroke, Canyon Exceed en Specialized Chisel), Shimano's nieuwe e-MTB-aandrijving, de lichte Rotwild R.X375 met Shimano EP8-motor, en downhillen in Andorra. Verder: de beste winteroutfits, hoe je overtraining kan vermijden en verhelpen, waar de profs overwinteren, Bekende Velofiel Cath Luyten, en veel meer!