De UCI kondigde woensdag aan dat het WK na het afhaken van het Zwitserse Martigny toch kan plaatsvinden in het Italiaanse Imola. We tekenden het parcours op en rond het Formule 1-circuit even uit om te kijken hoe zwaar het effectief wordt.

De UCI meldde woensdag trots dat het een nieuwe gaststad had voor het WK. Jammer genoeg zullen de jeugdrenners dit jaar geen regenboogtrui kunnen verdienen, want veel niet-Europese jeugdrenners zouden vanwege de coronamaatregelen niet in staat zijn om af te reizen. Bij de profs is dat anders, want de meeste Australische, (Noord- en Zuid-)Amerikaanse en Afrikaanse renners zitten intussen al in Europa. Het WK in Imola omvat dan ook maar vier dagen, van 24 tot en met 27 september: op donderdag de tijdrit voor de vrouwen, vrijdag de tijdrit bij de mannen, zaterdag de wegrit voor de dames en zondag voor de heren.

Die wegrit loopt over een vast parcours van 28,8 kilometer met start en aankomst op het Formule 1-circuit van Imola. Autosportfanaten kennen ongetwijfeld de befaamde Tamburello-bocht, waar Ayrton Senna het leven liet, maar koersliefhebbers zullen zich Imola eerder herinneren van een uitgeregende Giro-etappe of het WK 1968 met Vittorio Adorni als winnaar.

UCI-voorzitter Lappartient roemt de organisatorische kwaliteiten van een WK op een racecircuit, maar wij waren vooral geïnteresseerd in het profiel van het parcours. De mannen moet de ronde negen keer afleggen, de vrouwen vijf keer, goed voor respectievelijk 259,2 en 144 kilometer. Het zijn vooral de hoogtemeters die de aandacht trekken: 5000 en 2750 meter. Dat is op zich indrukwekkend, maar dat betekent niet dat het alleen de pure klassementsrenners uit de Tour zullen zijn die kunnen schitteren. De omloop bestaat namelijk uit twee relatief korte beklimmingen, waardoor ook de specialisten van de Ardennenklassiekers hun kansen zullen kunnen verdedigen.

Om een beter zicht te krijgen op de omloop, tekenden we de route uit op Komoot (klik hier voor onze poging tot WK-parcours). De online kaart liet ons niet toe om het racecircuit te traceren, dus tekenden we daar een lijn uit die het circuit benadert, maar de twee voornaamste beklimmingen, Mazzolano en Gallisterna (klik op de namen voor de Strava-segmenten), kwamen wel duidelijk naar voren. Na zo'n 7,5 km krijg je de eerste stevige klim van 1,9 kilometer aan 8 procent (maximaal 12 procent) en even later volgt nog een zwaardere beproeving van 1,2 km aan 11 procent, met de zwaarste percentages (tot 16 procent) op het eind. Dat belooft inderdaad spektakel!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Een Tourgids in augustus? In 2020 kan alles! Je vindt hem apart in de rekken ofwel bij het septembernummer, nu in de winkel en onze webshop! Jurgen Van den Broeck analyseert de ritten en favorieten, Tom Dumoulin rekent af met rotjaar 2019, Dylan Teuns vertelt alles over zijn zege op La Planche des Belles Filles, we blikken vooruit op de strijd tussen Ineos en Jumbo-Visma, gaan fietsen met Steff Cras, verkennen de koninginnenrit, verklappen de geheimen achter hoogtestages en nog veel meer! In het gewone septembernummer vind je Victor Campenaerts, Annemiek van Vleuten, een vooruitblik op het BK en de BinckBank Tour met Sep Vanmarcke en Jasper Stuyven, Bernard Hinault, belofte Ward Vanhoof die zich kon meten met de grote jongens in de eerste koers op Belgische bodem, fietstests van de Specialized Tarmac SL7 en BMC Teammachine, Heuvelland met de MTB, tips voor een perfecte traptechniek, en nog veel meer!