Om te 'gravelen' heb je een stevige, stabiele en goed sturende fiets nodig, maar ook een band die is aangepast aan jouw favoriete terrein. In ons juninummer begeleiden we jou naar de beste keuze. Hier krijg je alvast een voorsmaakje.

CANNONDALE TOPSTONE CARBON LEFTY 3

Null

Cannondale was zijn tijd vooruit met de Slate, maar de vernieuwde en efficiëntere Lefty Oliver met 30 mm veerweg maakt zijn comeback in de Topstone Carbon Lefty. Achteraan zorgt de Kingpin-vering net als bij de gewone Topstone Carbon voor het comfort. Uiteraard kan je een telescopische zadelpen met interne bekabeling monteren, als je dat wil. Cannondale koos voor 47 mm brede banden (achteraan een WTB semi-slick en vooraan eentje met meer noppen voor grip in de bochten) op kleinere 650b-velgen, waardoor hij stevig terrein op een speelse manier aankan. Naast de duurdere Force eTap AXS-uitvoering met Lefty Oliver Carbon, MTB-achterderailleur en 10-50-cassette, is er ook een GRX-versie met aluminium Lefty. Maar daar houdt het niet op, want er komen ook elektrische Neo-versies van de Topstone met Bosch-motor, zowel met gewone als Lefty-vork.
Hoogtepunten: Carbon frame met KingPin-achtervering, Lefty Oliver-vork, Shimano GRX 1x11
Prijs: EUR 3.799
Info: www.cannondale.com

ISAAC TORUS XPLORE

Null

Het carbon frame (1160 gram in maat 55) van de Isaac Torus Xplore heeft een strakke snit en dat zorgt voor een clean uiterlijk, wat we zeker kunnen appreciëren. Maar verwar dat strak niet met simpel, want de interne zadelpenklem geeft de zadelpen meer ruimte om door te buigen, terwijl de dunne poten van de voorvork eveneens voor extra comfort moeten zorgen. Hetzelfde geldt voor de dunne en gebogen buizen van de achtervork. Combineer dat met een soepele Challenge-band en je krijgt een redelijk comfortabele gravelbike. De geometrie van de Torus plaatst hem dan weer in het snellere segment van de gravelfietsen. Heel handig is de configurator van Isaac. Je kiest zelf welke groep van SRAM of Shimano (een nieuwe GRX of een standaard racegroep) je wil monteren en combineert die met een wielset van DT Swiss of Fore, het eigen wielenmerk van Tehava (waartoe ook Isaac behoort) dat we na een test als uitstekend konden bestempelen. Prijzen starten vanaf 2.899 euro.
Hoogtepunten: Carbon frame & vork, Sram Force1, DT Swiss G1800
Prijs: EUR 3.299
Info: www.isaac-cycle.com

GIANT REVOLT ADVANCED PRO FORCE

Null

Giant bestrijkt met zijn gravelgamma een brede waaier aan prijscategorieën. De aluminium Revolt start al aan 1.299 euro met Tiagra, de carbon Revolt Advanced begint met een 105-montage aan 2.199 euro en deze Revolt Advanced Pro Force maakt het met zijn 4.499 euro nog niet eens zo gek. Daarvoor krijg je de draadloze SRAM AXS-versnellingen, een full-carbon frameset met ruimte voor banden van 45 mm, en carbon velgen - goed voor een totaalgewicht van net boven de acht kilo. De comfortabele gravelgeometrie biedt onder meer dankzij de korte liggende achtervorken een hoge wendbaarheid, terwijl de D-Fuse-zadelpen en het gelijknamige stuur (genoemd naar de D-vorm die de trillingen wegleidt) ook het comfort hoog houden.
Hoogtepunten: full-carbon, carbon velgen, Sram Force eTap AXS, gewicht van 8,1 kg
Prijs: EUR 4.499
Info: www.giant-bicycles.com

SPECIALIZED TURBO CREO SL COMP EVO

Null

Specialized heeft met de Turbo Creo SL een licht, elektrisch model dat zich profileert als racefiets én gravelbike. Hou je van het ruwere werk, dan kies je gewoon voor de Evo-uitvoeringen met 38 millimeter brede banden en een telescopische zadelpen. Het gewicht en de batterijduur zijn alvast indrukwekkend. Net zoals bij de andere Turbo's kiest Specialized ook bij de Creo voor een eigen systeem. De SL 1.1-motor is met zijn 1,95 kilo erg licht en verdubbelt je eigen vermogen met maximaal 240 watt. Die watts voelen trouwens heel natuurlijk aan.
Hoogtepunten: FACT 11r carbon, Future Shock, gewicht van 14 kg
Prijs: EUR 6.499
Info: www.specialized.com

Lees de tests van de gloednieuwe Specialized Diverge, de Isaac Saros e-xplore (de e-gravelbike die binnenkort uitkomt), de Van Nicholas Rowtag met Campagnolo Chorus 12-speed, en de Ridley Kanzo Adventure met Shimano GRX 810 in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel en in de WEBSHOP of HIER online te lezen via Blendle!

MICHELIN POWER GRAVEL 40 MM

Null

Toen Michelin zijn Power-racebandenlijn compleet vernieuwde, kwam ook deze gravelband erbij. Die is beschikbaar in drie breedtes, maar voor onze gravelbandentest kozen we de breedste: 40 millimeter. Die voelt meteen erg soepel aan. Daarbij viel op dat hij geen last had van lage druk, want de band rolde niet weg in de bochten en we tikten niet met de velg tegen obstakels. De noppen zijn relatief laag en dat vertaalt zich in een lage rolweerstand op de weg. De grip op losse ondergrond bleek nog beter dan verwacht. Voor modder is dit profiel niet meteen geschikt, maar voor gemiddelde omstandigheden volstaat hij ruimschoots. De grip boezemt vertrouwen in en de Power glijdt niet onverwacht onder je vandaan. Wil je toch door de modder ploeteren, dan heeft Michelin nog de nieuwe crossbanden in het gamma, zoals de Power Cyclocross Mud, met agressief profiel en het bekende groene loopvlak.
Gewicht: 450 gram
Prijs: EUR 59,99
Info: bike.michelin.com

SCHWALBE G-ONE BITE PERFORMANCE ADDIX CLASSIC SKIN 40 MM

Null

De G-One Allround is een populaire keuze. Met zijn kleine nopjes biedt hij verrassend veel grip, maar als er meer modder aan te pas komt, kent hij toch zijn limieten. Dan komt deze Bite (of de nog agressievere UltraBite) beter tot zijn recht. De Classic Skin-uitvoering ziet er stijlvol uit. Ondanks de hogere noppen rolde deze band verbazend goed op de weg en op goede ondergronden, terwijl de grip op zowel droog als iets vochtiger terrein uitstekend is. De band heeft een specifieke montagerichting voor de voor- en achterband.
Gewicht: 470 g
Prijs: EUR 44,90
Info: www.schwalbe.com

Lees de volledige gravelbandentest in het juninummer van cycling.be magazine, nu in de winkel en in de WEBSHOP of HIER online te lezen via Blendle!

Schwalbe

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!