Cannondale zet zijn Scalpel weer helemaal bovenaan in het rijtje van begeerlijkste XC-fully's. De vering werd helemaal opnieuw bekeken om te komen tot een licht maar vooral uiterst efficiënt systeem, maar dat is niet alles ...

"De nieuwe Scalpel is een van de lichtste volgeveerde mountainbikes op de markt, en dat is niet eens de grootste troef van deze fiets", zo begint Cannondale, en daar kunnen we ons helemaal in vinden. Bijna vier jaar is eraan gewerkt met drie carbon ingenieurs, een industrieel designer, ...  in totaal zo'n 18 man, en dat merk je eraan. Het veersysteem achteraan is namelijk gebaseerd op de bekende Horst Link - het efficiëntste systeem volgens de Amerikanen - maar om het zwakste punt van zo'n Horst Link (namelijk het extra gewicht) uit de weg te gaan, is het achterste draaipunt vervangen door de FlexPivot. Dat is een dun latje carbon in de liggende achtervork dat een doorbuigpunt bevat. Zo vermijden ze de extra onderdelen en het gewicht van dat draaipunt.

Null

Bovendien krijg je op die manier veel minder zijdelingse beweging op die plaats en dat komt dan weer de stijfheid en efficiëntie ten goed. Bovendien kunnen de noden voor de doorbuiging perfect per framemaat worden afgesteld om te beantwoorden aan de Proportional Response-ontwerptechnieken (wat betekent dat elke afzonderlijke maat hetzelfde aanvoelt voor de beoogde rijder). "Terwijl andere fabrikanten keuzes maken ten nadele van de prestaties om gewicht te besparen, garandeert FlexPivot beide: een ultralaag gewicht met ongelooflijke grip, acceleratie en controle", klinkt het bij Cannondale.

Zoveel beweging in een bewegend en dragend stukje carbon roept natuurlijk ook vragen op: is het wel stevig genoeg om jarenlange doorbuiging te verdragen? Daar kon Senior Product Manager Scott Vogelmann heel duidelijk over zijn: "We hebben de achterdriehoek wekenlang getest op een stressbank, maar we kregen hem gewoon niet kapot. Uiteindelijk hebben we hem gemonteerd in de Habit-trailfiets en gegeven aan onze testrijders met als bedoeling het tot het uiterste te testen, maar ook daar hield het systeem zich perfect."

Inclusief schokdemper komt het frame van de nieuwe Scalpel Hi-Mod maar net boven de 1900 gram, wat hem een van de lichtste volgeveerde mtb-frames ooit maakt. Naast de Hi-Mod heb je het standaard carbon frame dat zo'n 220 gram zwaarder is. Cannondales Ai asymmetrische aandrijving biedt ruimte voor brede banden tot 2.4 inch en houdt de achtervork kort voor grip en wendbaarheid. Ook de progressieve geometrie van de Scalpel is verder geëvolueerd, met een balhoofdhoek die anderhalve graad vlakker is geworden en een zitbuishoek die een graad steiler is dan op het vorige model. Samen met de extra grote offset van de Lefty-vork, zorgt dit voor de nieuwste versie van Cannondales OutFront-geometrie, die meer stabiliteit en vertrouwen geeft op ruw terrein en voor een wendbaar stuurgedrag zorgt op het typische, snelle XC-terrein.

SUPERLICHTE TRAILBIKE

Wil je toch wat meer veerweg voor de ultieme marathonracebike of een supersnelle trailbike, dan is er de Scalpel SE. Die presteert nog beter op trails met een comfortabele veerweg van 120 mm in plaats van 100 mm (voor en achter) en een nog vlakkere balhoofdhoek, maar dan wordt de opvallende Lefty Ocho-vork wel ingeruild voor een standaard vork. Bredere 29 inch banden en een dropper-zadelpen garanderen eveneens betere trailcapaciteiten.

Null

Naast de Lefty-vork en de dunne FlexPivot valt de nieuwe STASH-set op als je de fiets voor het eerst te zien krijgt. Onder de voorste bidonhouder zit een handig houdertje dat alles bevat voor snelle reparaties op de trails, zoals een compacte achtdelige multitool van Fabric die je er eenvoudig met een rubberen lipje kan uitschuiven, een Dynaplug tubeless bandenherstelkit en opslagmogelijkheid voor een CO2-patroon of een minipomp.

De nieuwe Scalpel zal verkrijgbaar zijn in zes uitvoeringen (van 3.699 tot 7.999 euro), waaronder de Scalpel SE (3.799 en 4.999 euro) en Scalpel Carbon 2 voor dames. De Scalpel is er in maten S, M, L en XL en voor vrouwen in maten S, M en L. Alle carbon wielen krijgen tubeless velglint vooraf en komen met ventielen. De fietsenmaker kan de omzetting naar tubeless dus eenvoudig doen.

EERSTE INDRUK

We konden al een eerste stevige test doen met de Scalpel en we konden de beweringen van Cannondale al meteen grotendeels bevestigen. De vering werkt enorm doeltreffend en we hebben eigenlijk maar op één langere asfaltstrook de dubbele lockout vastgezet. Ook bij de korte klimmetjes uit ons parcours, bezaaid met boomwortels en los zand, merkten we dat we efficiënter konden rijden met de werkende vering. Tegelijk voelt de nieuwe Scalpel razendsnel aan. Die ultieme combinatie van snelheid en comfort blijkt dus geen utopie. Het gewicht van onze Hi-Mod-uitvoering van net geen tien kilo (zonder pedalen en Stash) helpt natuurlijk ook? Een volledige test lees je binnenkort in cycling.be magazine!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en daarin kunnen we eindelijk concreet vooruitblikken op koers! Dat doen we met Tiesj Benoot, Primoz Roglic, Tim Declercq, vader Wim en zoon Mauri Vansevenant, en Andy Schleck. Om te weten hoe renners de coronaperiode zijn doorgekomen, spraken we trainers van Lotto Soudal en Deceuninck - Quick-Step, en wie zelf iets geks wil doen, krijgt tips van Paul Van Den Bosch over ultracycling. Verder: 10 formidabele fietsroutes in België, een fietstest van de nieuwe Cannondale Scalpel, de beste upgrades voor je racefiets, fietsen in Overijssel, alles over 'intermittent fasting', waarom ook je kind een topfiets verdient en hoe je hem of haar kan leren fietsen, en veel meer!