Na heel wat updates de laatste tijd stuurde Strava maandagavond een compleet ander bericht de wereld in en waar het op neerkomt, is simpel: wie niet betaalt, krijgt veel minder te zien. Vooral wie segmenten belangrijk vindt, zal zich benadeeld voelen.

De enorme toestroom aan nieuwe en herwonnen lopers en fietsers tijdens deze lockdownperiode betekende ook een toevloed aan nieuwe Strava-gebruikers. Die konden maar heel kort proeven van alle voordelen van de populaire app, want Strava stuurde maandagavond een e-mail naar alle gebruikers met de boodschap dat het zich vanaf nu focust op 'zijn atleten'. Met die term bedoelt het bedrijf eigenlijk gewoon de betalende leden.

"INVESTEREN IN ATLETEN DIE INVESTEREN IN ONS"

Heb je geen betalend abonnement, dan zie je vanaf nu enkel nog de top 10 per segment (ook de top 10 bij de vrouwen), maar niet meer waar je vrienden in de rangschikking staan. Dat zal het voor veel sporters minder leuk maken om bevriende Strava-gebruikers de loef af te steken op de favoriete segmenten. Je zal wel nog altijd je eigen prestaties (persoonlijk record, KOM ...) van jouw trainingsrit kunnen zien, en je kan ook nog segmenten creëren, 'flaggen', zoeken en ontdekken. Om de volledige rangschikking van een segment te zien, of de rangschikking van jouw clubs, leeftijds-, gewichts- en geslachtscategorie te bekijken, je prestaties te analyseren en vergelijken heb je wel een betalend abonnement nodig. Als zoethoudertje kondigt Strava wel aan dat er 'een compleet nieuwe manier om te wedijveren op Segmenten' komt.

Gebruik je een van de vele andere apps die gebaseerd zijn op Strava-gegevens, dan ga je ontdekken dat die geen data meer kunnen gebruiken van Strava. Zo zijn ongeveer 44.000 apps min of meer nutteloos geworden en blijkbaar zijn de meeste niet eens verwittigd over de veranderingen. Alleen Veloviewer kan nog gebruikmaken van de gegevensintegratie.

Was je een fervent gebruiker geworden van de Strava-routefunctionaliteit, dan zal je met een gratis abonnement nu enkel nog je bestaande routes kunnen rijden, en je gereden ritten of die van andere gebruikers omzetten tot routes. Net nu heeft Strava de mogelijkheid toegevoegd om bij het bouwen van routes de voorkeur te geven aan asfalt- of onverharde wegen, en je kan ook zoveel mogelijk heuvels in je parcours krijgen door 'maximize elevation' aan te klikken. Het lijkt er dus wel op dat Strava goed heeft geprofiteerd van de trouwe (vooral gratis) gebruikers om een enorme database aan te maken voor betrouwbare en betere routes, maar dat het nu tijd is om daarvan te oogsten. 

"MAANDELIJKS ABONNEMENT KOST MAAR ZOVEEL ALS PAAR ENERGIEREPEN"

Het bedrijf maakt duidelijk dat de omschakeling nodig is om winstgevend te worden, wat natuurlijk altijd de bedoeling is. Of jij als sporter daartoe wil bijdragen, is volledig jouw keuze. Je kan in elk geval nog intekenen om twee maand gratis de betalende functies uit te proberen, maar let er wel op dat je tijdig opzegt (als je dat tenminste wil), want daarna gaat onherroepelijk het betalende abonnement lopen. Dat komt op 5 euro per maand.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!