Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) heeft een toolbox rond duurzame mobiliteit samengesteld. Ook lanceerde ze samen met de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, Fietsberaad Vlaanderen en de Voetgangersbeweging de campagne #blijvenfietsen. Doel is om de Vlamingen ook tijdens de corona-exit aan te zetten om te blijven fietsen.

Met de box wil de minister de lokale besturen ondersteunen om maatregelen te nemen om fietsen en wandelen te stimuleren. Nu de economie geleidelijk aan wordt heropgestart en de scholen opnieuw opengaan, wordt bekeken hoe de publieke ruimte (tijdelijk) herverdeeld kan worden. De fiets kan daarin een belangrijke rol spelen, zeker omdat uit onderzoek van mobiliteitsclub VAB blijkt dat een op die tien automobilisten voor zijn woon-werkverkeer de voorbije weken is overgestapt naar de fiets. 

"Die positieve fietstendens moeten we samen met andere duurzame verplaatsingen aanhouden en aanmoedigen", aldus minister Peeters. "Meer dan de helft van de Vlamingen woont op minder dan 15 kilometer van het werk, een afstand die perfect te overbruggen is per fiets. Voor deze groep, net als voor talloze schoolgaande kinderen en jongeren, is de fiets het beste alternatief voor de auto." 

De toolbox bevat concrete acties die lokale overheden kunnen invoeren, zoals een fietsstraat en het verbreden van fiets- en wandelpaden en zebrapaden zodat mensen op 1,5 meter afstand van elkaar kunnen blijven. Andere maatregelen kunnen extra fietsstallingen zijn in de buurt van scholen, winkels en bedrijventerreinen. Steden en gemeenten die daarvoor verfwerken moeten uitvoeren, kunnen aankloppen bij het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). 

De minister maakt voor de herinrichting van de steden en gemeenten 3 miljoen euro vrij. Zo'n 2 miljoen kan ingezet worden voor de gemeentelijke wegen, met een maximum van 7.000 euro per lokaal bestuur. Bij het uitvoeren vraagt Peeters voor elke euro die Vlaanderen investeert op gemeentewegen, één euro van het lokaal bestuur. Daarnaast kunnen binnen het tweede deel van het vrijgestelde budget (nog eens 1 miljoen euro) lokale besturen ook voorstellen formuleren voor verfwerken op gewestwegen. 

MINDER FIETSDODEN

Intussen bleek ook dat de coronacrisis een zegen was voor de veiligheid van de zwakke weggebruiker. Het aantal doden daalde tijdens de eerste drie maanden van 2020 sterk bij de voetgangers (van 24 naar 16) en de fietsers (van 12 naar 5). Bij de autobestuurders was er geen evolutie (54 doden), en er was een stijging bij de andere types weggebruikers, vooral bij de bromfietsers (van 2 naar 6 doden).

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!