Gravel is populair en dat merkten ze bij Trek ook. Daarom is de Checkpoint het eerste model dat nu al te krijgen is in de kleuren en afmontages van modeljaar 2021. De GRX-gravelgroep van Shimano GRX speelt daarin een belangrijke rol. De IsoSpeed decoupler en de Stranglehold-dropout waarmee de wielbasis verlengd of verkort kan worden blijven onveranderd.

Alle nieuwe modellen worden voorzien van Shimano GRX-groepen, de groep die het Japanse merk specifiek heeft ontwikkeld voor gravel. De Checkpoint SL6 komt in een stoere Carbon Blue Smoke kleur en is afgemonteerd met Shimano GRX 800 (vergelijkbaar met Ultegra-niveau). De Checkpoint SL5 komt in een sjieke Dark Olive kleur en is afgemonteerd met een mix van GRX 800 (derailleurs) en 600 (overige items). De Checkpoint ALR5 is net als de SL5 afgemonteerd met een mix van GRX 800 en 600, terwijl de ALR4 overwegend GRX 400-componenten (dus 10-speed in plaats van 11) bevat. Shimano ontwikkelde het GRX-platform zo, dat alle componenten uit de verschillende niveaus naadloos met elkaar functioneren. Trek heeft ervoor gekozen om bij verschillende modellen de GRX-groepen te combineren om zo de allerbeste fietsen voor gravelliefhebbers te bouwen, zo melden ze zelf.

Het nieuwe kleurenpalet voor 2021 blinkt uit in stijl, met kleurnamen als Dark Aquatic, Rage Red, Dark Olive, Carbon Blue en Red Smoke, Teal ...

Door de brede inzetbaarheid  van de Checkpoint heb je volgens Trek nog maar één fiets nodig. In de basis is de Checkpoint een echte gravelbike. Maar door de wielbasis langer te maken met de Stranglehold dropout heb je de Checkpoint in geen tijd omgebouwd tot je ideale reisgezel voor lange afstanden met of zonder bepakking. Of je nu voor gravel of asfalt kiest, de Checkpoint heeft slimgeplaatste nokken voor het monteren van dragers, spatborden, bidonhouders en tassen. Met een bandbreedte tot 45 mm kan je op elk gewenst terrein uit de voeten.

CARBON EN ALU

De introductie van de eerste carbon Checkpoint SL was in het voorjaar van 2018, gevolgd door de aluminium serie in datzelfde najaar. Voor modeljaar 2021 blijven deze platformen en framematerialen ongewijzigd: 500 series OCLV carbon voor de SL7, SL6 en SL5 en 300 Alpha Aluminium voor de ALR-series.

COMPLETE LINE-UP

Naast de nieuw geïntroduceerde Checkpoint SL6 (3.699 euro), SL5 (3.199 euro), ALR5 (2.199 euro) en ALR4 (1.899 euro) blijven de ongewijzigde SL7 en de AL ook deel uitmaken van de 2021 line-up voor de Trek Checkpoint. Er zijn ook aparte framesets beschikbaar van de ALR (999 euro) en de SL (2.099 euro).

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!