Op 4 mei versoepelden de richtlijnen bij het ingaan van de eerste fase van de exitstrategie, maar dat betekent niet dat nu zomaar alles mag. Hoe fiets je veilig, correct en slim binnen de richtlijnen van de overheid? We zetten alles op een rijtje.

Vanaf 4 mei is er opnieuw meer sportbeoefening mogelijk, onder enkele duidelijke voorwaarden, zo meldde Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) zaterdag. Na advies van de GEES (de groep van experts die de exit-strategie moet uitwerken, nvdr) en in overleg met de sportsector worden nu meer buitensporten toegelaten, met inachtneming van de nodige voorzorgsmaatregelen in verband met afstand en hygiëne en met telkens maximaal twee dezelfde sportievelingen die niet onder jouw dak wonen.

Concreet mag je nu buiten sporten (bv. ook op een BMX-parcours en buitenpiste, red.) en bewegen met inachtneming van social distancing en uiteraard met de nodige handhygiëne vóór en na het sporten. Ook het sportmateriaal moet vóór en na het sporten ontsmet worden. "Competitie blijft evenwel verboden", zegt minister Weyts.

Voorlopig blijven de kleedkamers, douches en kantines aan de sportaccommodaties gesloten. Toiletten zullen open mogen gaan, bij voorkeur zelfs, omdat je je handen het best ter plekke wast aan de wastafels. Als ze opengaan, is het uiteraard noodzakelijk dat de uitbaters ervan de hygiëne kunnen garanderen. Verhuur of verkoop van sportmateriaal wordt niet toegestaan.

Intussen wordt verder gewerkt aan een advies voor de Veiligheidsraad bij een mogelijke versoepeling vanaf 18 mei. Deze versoepeling is afhankelijk van de evolutie van het virus, het gedrag van elkeen van ons en de beslissingen van de federale veiligheidsraad.

10 BELANGRIJKSTE TIPS

1. Ga enkel fietsen met gezinsleden die onder hetzelfde dak wonen OF met maximaal twee steeds dezelfde fietsmakkers (voorheen was dat beperkt tot één fietsmakker). We zagen afgelopen weekend al vaak groepen van meerdere fietsers, maar dat blijft uiteraard strikt verboden. Bewaar bovendien de anderhalve meter afstand tot je fietsmakkers tijdens het fietsen.
2. Een beperkte verplaatsing naar de sportplek of -accommodatie is vanaf nu toegestaan, maar het blijft uiteraard aan te raden om gewoon vanaf thuis te vertrekken met de fiets voor je rit. Vanuit Antwerpen naar de Ardennen rijden met de wagen om daar te gaan fietsen is overigens overduidelijk geen beperkte verplaatsing.
3. Ook bij het inhalen en kruisen van andere fietsers, wandelaars en lopers moet je anderhalve meter afstand behouden. Dat betekent dat je op een fietspad vaker dan anders zal moeten wachten tot je de nodige ruimte krijgt, of dat je op de rijweg moet inhalen. We blijven daarom ook wachten en hopen op een duidelijke mededeling van de overheid dat automobilisten meer rekening moeten houden met fietsers op de rijweg. Wacht daarom dus zeker tot de verkeerssituatie rustig en voldoende veilig is vooraleer je je op de rijweg begeeft.
4. Wees vanwege de regels omtrent social distancing extra hoffelijk en ga achter in de plaats van naast je fietsmakkers rijden om andere weggebruikers voldoende ruimte te geven.
5. Overdrijf niet qua afstand en probeer ook in een cirkel rond je woonplaats te blijven, wat het gemakkelijker maakt om op eigen initiatief terug thuis te geraken als er toch iets onverwachts voorvalt
6. Begin je te hoesten of niezen, spreek dan al zeker niet af met je fietspartner. Heb je koorts, dan mag je sowieso niet sporten - een gezondheidsregel die altijd van tel is. Los van de coronaproblematiek vergroot sporten bij koorts het risico op hartfalen. Graaf niet te diep in je reserves om je weerstand niet aan te tasten.
7. Handel volgens de etiquette: niet zomaar hoesten of niezen als je naast of voor je compagnon of andere mensen rijdt, maar doe dat in je elleboog. Spuwen en snot wegblazen doe je uiteraard ook niet in het pad van je fietskameraad of anderen. Ga ook niet in het wiel zitten bij iemand die je onderweg tegenkomt, want je weet nooit dat die net alleen fietst omdat hij wat ziekteverschijnselen heeft.
8. Het veiligste is uiteraard alleen fietsen op rustige wegen waar je weinig kans hebt om andere mensen te ontmoeten. Tip: teken vooraf je route uit en upload die naar je fiets-gps (als je die hebt), zodat je weet dat je de drukste plaatsen vermijdt. Check dit artikel voor extra routetips!
9. Gebruik je eigen fiets en materiaal om besmetting via deze weg te voorkomen.
10. Beperk ook de risico's die je neemt: heb je een beperkte behendigheid, ga dan nu niet mountainbiken op een moeilijk parcours, want je wil de ziekenhuizen nu niet belasten met je gebroken sleutelbeen; snijd de bochten niet op volle snelheid aan en gebruik je verstand in het verkeer, maar geniet bovenal van de gezonde buitenlucht en de eventuele zonnestralen, want die doen niet alleen mentaal maar ook fysiek deugd. De fiets is uiteraard ook een uitstekend alternatief voor de auto of het openbaar vervoer bij functionele ritten.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het meinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en gaat de hete hangijzers niet uit de weg. Remco Evenepoel heeft het over de coronacrisis, motivatiebronnen en zijn BV-statuut, Erwin Vervecken kon uiteraard niet normaal op pad met Thomas De Gendt, maar ging wel zwiften met de hardrijder, en zes andere profrenners verklappen hun bezigheden in deze tijden. Verder: Dagboek van een wielerbelofte, 10 hoogtepunten uit het voorbije Giro-decennium, het wielersprookje van Alexander Richardson, de mooiste zomeroutfits van 2020, fietstest van de Specialized Allez Sprint Disc, het gravelproject met de Van Nicholas Rowtag en Campa Chorus, de fysieke gevolgen van corona, hoe je structuur en afwisseling in je coronatrainingen krijgt, 4 eenvoudige fietsherstellingen voor thuis, 5 moderne zadels (waaronder de 3D-geprinte fizik Adaptive) getest, en veel meer!